تبیین نقش مهم بانوان برای فرهنگ‌سازی در حوزه محیط ‌زیست

شنبه 28 فروردین 1395 ساعت 10:35
تبیین نقش مهم بانوان برای فرهنگ‌سازی در حوزه محیط ‌زیست
امید است شهروندان قزوینی بتوانند با رعایت اصول و نکات بهداشتی در داشتن محیطی به دور از آلودگی تلاش کنند 

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: نقش مهم زنان در کاهش تولید زباله و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط ‌زیست می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی در بخش محیط‌ زیست و سلامت، شکل خاص و هدفمندی دهد.
مجتبی منتظری  ضمن قدردانی از مشارکت شهروندان در طرح‌های آموزشی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اظهار کرد: شهروندان بهترین پشتوانه مسئولان هستند و انجام هر کار فرهنگی بدون حضور و مشارکت باشکوه آنان نتیجه نمی‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به نقش مهم زنان در کاهش تولید زباله و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط ‌زیست، بیان کرد: با شناسایی مجموعه توانمند زنان شهر و آموزش‌های لازم برای بانوان به‌ ویژه بانوان سرپرست خانوار می‌توانیم به فعالیت‌های اجتماعی در بخش محیط‌ زیست و سلامت، شکل خاص و هدفمندی دهیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه محیط‌ زیست متعلق به همه است، عنوان کرد: هر کدام از ما همان‌طور که سهمی در استفاده از منابع طبیعی داریم باید سهمی نیز در پاکیزگی و حفاظت از آب و خاک داشته باشیم تا این سرمایه‌‌ها که امانتی در دست ما برای آیندگان هستند را به‌ خوبی به آن‌ها تحویل دهیم.
منتظری با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به رسالت سازمانی خود به عنوان یکی از فعالان عرصه آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمل کرده است، تصریح کرد: اقدامات این سازمان با توجه به محدودیت منابع مالی و انسانی به ویژه در چند سال گذشته چشمگیر بوده است.
این مسئول مطرح کرد: از آموزش‌های چهره‌ به‌ چهره در مدارس، منازل مسکونی، مجتمع‌های مسکونی، سازمان‌ها و ادارات، اصناف، مراکز بهداشتی، مانورهای خیابانی، شرکت در مناسبت‌ها، مساجد، پارک‌ها، کمپ‌های نوروزی، فرهنگسراها و غیره نیز برای دست یافتن به اهداف متعالی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیشترین بهره‌برداری می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های تقویم سالانه مدیریت پسماند روز جهانی «زمین پاک» است، اضافه کرد: روز جهانی زمین پاک هر سال در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا به منظور ایجاد آگاهی جهانی و سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.
* جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی با اشاعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ منتظری خاطرنشان کرد: یکی از بهترین مبلغان فرهنگ حفاظت از محیط زیست کودکان، دانش‌آموزان و نوجوانان هستند که در این راستا آموزش مسائل اجتماعی و فرهنگی به دانش‌آموزان موجب ترویج آن در خانواد‌ه‌ها و بسترسازی برای نسل آینده می‌شود.
وی افزود: وجود حس عاطفی در کودکان و نوجوانان نیز سبب می‌شود تا انتقال مسائل فرهنگی به جامعه و خانواده آسان‌تر و تأثیرگذارتر باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: در حوزه فرهنگ حفظ محیط زیست نیز می‌توان از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کرد و این کار نه تنها در دوره کنونی بر خانواده‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد بلکه بستر حفظ محیط زیست در سال‌های آینده را نسل جوان مهیا می‌کند.
منتظری عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین فرهنگ‌سازی و اشاعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ است که این مهم از هدر رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری کرده و موجب شکوفایی اقتصادی، ارتقا فرهنگ شهرنشینی و معرفی الگوی برتر برای یک جامعه شهری می‌شود.
این مسئول با اشاره به نقش مدارس در راستای آموزش به دانش‌آموزان، حفظ و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست اضافه کرد: امید است شهروندان قزوینی بتوانند با رعایت اصول و نکات بهداشتی در داشتن محیطی به دور از آلودگی تلاش کرده و برای نهادینه کردن این مهم گام‌های ارزنده‌ای بردارند.