بازیافت اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ بازیافت از مبدا، مهم ترین اولویت برنامه پسماند کشور باشد

دوشنبه 30 فروردین 1395 ساعت 01:44
بازیافت اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ بازیافت از مبدا، مهم ترین اولویت برنامه پسماند کشور باشد
جلسه بررسی راهکارهای حل معضل پسماند استان های شمالی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست گیلان، مازندران و گلستان برگزار شد.


به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که حل معضل پسماند کشور به ویژه در استان های شمالی نیازمند مدیریت درست موضوع است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین نقاط ضعف موجود، عدم مدیریت یکپارچه و جامع پسماند در کشور است.
متصدی خاطرنشان کرد: نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع پسماند، نقش نظارتی و هماهنگ کننده است. وی اشاره ای هم به معضل پسماند استان های شمالی داشت و گفت: ادامه روند کنونی پسماند در این استان ها در کنار حجم بالای گردشگرانی که به این منطقه تردد می کنند، در آینده نزدیک اقتصاد استان های شمالی را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان دستاوردهای و نتایج مثبت کسب شده از اجرای برنامه مقابله با آلودگی هوا در کشور، خواستار اجرای برنامه ای مشابه در زمینه پسماند شد.
متصدی با بیان اینکه درصد بالایی از زباله تولیدی در کشور، قابل بازیافت است، خاطرنشان کرد: تفکیک زباله از مبداء و بازیافت باید در اولویت برنامه تدوینی قرار گیرد.
این مقام مسئول ضمن یادآوری چالش های اعتباری دولت، بر تدوین برنامه مشارکتی با همکاری دستگاه های دولتی متولی امر و بخش خصوصی و سرمایه گذار تاکید کرد.
وی افزود: برنامه تنظیمی باید نهایتا تا نیمه نخست خردادماه سالجاری جهت ارائه و تصویب در هیات دولت آماده شود. بازیافت اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
بنابراین گزارش، در ادامه جلسه محمد جواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به اکوسیستم و شرایط اقلیمی استان های شمالی، ظرفیت بالای اکوتوریسم و گردشگری در این منطقه، گفت: خسارات ناشی از معضل پسماند در استان های شمالی قابل اغماض نیست.
وی ضمن برشمردن برخی از چالش ها و محدودیت های موجود در حوزه مدیریت پسماند، اظهار کرد: ضروری است راهکارها و اقدامات برای رفع معضل پسماند کشور در وجوه مختلف مدیریتی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی، اجرایی و اقتصادی برنامه ریزی شود.
سروش از پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست برای بازنگری و اصلاح قوانین موجود در این حوزه خبر داد و افزود: برنامه و راهکارهای پیشنهادی برای به نتیجه رسیدن باید تلفیقی از تمامی اقدامات و روش ها را در بر گیرد. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم ترین معضلات این حوزه را موضوع شیرابه ها عنوان و خاطرنشان کرد: ضروری است برای رفع این معضل مهم که اثرات سوء بسیاری بر سلامت و بهداشت مردم و محیط زیست دارد، برنامه ریزی شود.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای حفظ منابع تولید است و این دقیقا همان اتفاقی است که از طریق بازچرخانی و استفاده مجدد از مواد رخ خواهد داد و از این رو می توان نتیجه گرفت بازیافت اقدامی در راستای اقتصادی مقاومتی است. بازیافت از مبدا، مهم ترین اولویت برنامه پسماند کشور باشد
در ادامه جلسه، قاسم علی عمرانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به چالش های ناشی از استفاده زباله سوزها، خواستار اجرای پایلوت آن در یکی از مناطق شمالی و بررسی اثرات آن پیش از توسعه فراگیر زباله سوزها در استان های شمالی و سراسر کشور شد.
عمرانی ضمن تاکید بر اینکه بازیافت از مبداء باید مهم ترین اولویت برنامه پسماند کشور باشد، تصریح کرد: بی شک آموزش و فرهنگسازی در سطح وسیع و عمومی جامعه از ارکان دستیابی به این هدف مهم است. این استاد دانشگاه ادامه داد: حل معضل پسماند کشور به ویژه در استان های شمالی نیازمند تلفیق روش های مختلف ، بازیافت و تبدیل به کمپوست و انرژی است.
وی اشاره ای هم به مشکلات کنونی تولید کمپوست در کشور داشت و اظهار کرد: کمپوست کنونی به دلیل عدم تفکیک زباله، غیر بهداشتی است. گفتنی است، بحث و بررسی و واگویی چالش های موجود در استان ها برای برنامه ریزی در حوزه پسماند از سوی مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها و نمایندگان استانداران، همچنین ارائه گزارشی از نحوه عملکرد بخش خصوصی سرمایه گذار در حوزه پسماند استان گلستان از دیگر بخش های این جلسه بود.