انتخاب سازندگان دو زباله سوز جدید

دوشنبه 06 اردیبهشت 1395 ساعت 11:50
 انتخاب سازندگان دو زباله سوز جدید
حضور هر کشوری در مرحله نهایی وجود دارد اما هنوز به هیچ کشور و شرکتی نظر نهایی اعلام نشده است.

 

پس از بررسی شاخص های لازم در خصوص نوع تکنولوژی و استانداردهایی محیط زیستی مورد نیاز، انتخاب سازندگان زباله سوز از میان 15 شرکت خارجی و ایرانی صورت می گیرد.
حسین جعفری در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: ساخت دو زباله سوز با ظرفیت 1600 تن که بتواند ریجکت سوزی کرده و قابلیت سوزاندن زباله های مخلوط را در سطح شهر تهران داشته باشد، نیازمند تکنولوژی روز است به طوری که با بررسی های صورت گرفته لیستی از 15 شرکت تهیه شده است که بر اساس اسنادی که در اختیار شرکت ها قرار گرفته و بررسی آن توسط کمیسیون، شرکت منتخب برای ساخت زباله سوزهای تهران انتخاب می شود.
وی در خصوص نحوه حضور شرکت ها در فراخوان ساخت دو زباله سوز با ظرفیت 1600 تنی گفت: در سال گذشته برای ایجاد زباله سوز، فراخوانی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام شد که تعدادی از شرکت ها در آن اعلام آمادگی کردند اما در راستای جلب تعداد بیشتری از شرکت ها یک بار دیگر فراخوان تکرار شد و در نهایت 45 شرکت در فراخوان شرکت کردند.
جعفری افزود: قطع به یقیین شهرداری در انتخاب شرکت سازنده زباله سوز، شاخص هایی را مد نظر قرار داده است به طوری که باید صد در صد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تامین شود ، تکنولوژی ساخت به ایران منتقل شده ، بخشی از این تکنولوژی به بخش مهندسی و متخصصان ایرانی آموزش داده شود و در نهایت از توانمندی صنایع داخلی برای قطعاتی که های تک نیستند، استفاده شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: کشورهای زیادی در این فراخوان شرکت کردند به طوری که شرکت هایی از کشورهای آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، اسپانیا ، چین ، کره ، ایران، هلند و سوییس، برای شرکت در این فراخوان اعلام آمادگی کردند که صد در صد سرمایه گذاری را در ایران داشته باشند و ما امیدواریم با مرحله نهایی فراخوان و دریافت قیمت ها ، برنده نهایی فراخوان را اعلام کنیم .
جعفری اعلام کرد : امکان حضور هر کشوری در مرحله نهایی وجود دارد اما هنوز به هیچ کشور و شرکتی نظر نهایی اعلام نشده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با گزینه نهایی برای ساخت زباله سوزهای جدید گفت: اطلاعات محرمانه است اما هنوز انتخاب به مرحله نهایی نرسیده و تنها استانداردها و شاخص ها تعیین کننده برنده این فراخوان است. وی ابراز امیدواری کرد که با با تعیین شاخص ها نه تنها تکنولوژی به ایران انتقال داده شود بلکه این فرصت فراهم شود تا بعد از تهران، در سایر شهرهای کشور افراد متخصص آموزش دیده بتوانند اقدام به ساخت این تکنولوژی کرده و خدماتی را به سایر شهرها ارائه دهند.