تولید پسماند ساختمانی پنج برابر پسماند معمولی است

دوشنبه 06 اردیبهشت 1395 ساعت 11:54
تولید پسماند ساختمانی پنج برابر پسماند معمولی است
مدیرعامل پسماند شهرداری کرمان متوسط تولید پسماند ساختمانی در شهر کرمان را چهار تا پنج برابر پسماند معمولی دانست.


به گزارش پسماند ایران، اسماعیل جهانشاهی صبح دوشنبه در کارگروه پسماند و محیط زیست شهرستان کرمان گفت: تولید زباله روزانه شهر کرمان ۳۶۰ تن و ظرفیت دفن زباله توسط سازمان بازیافت ۱۲۰ تن است.
وی افزود : درحال حاضر هزینه دفن هر کیلو زباله ۴۰ تومان به بالاست اما در قراردادهای ما با شهرداریهای شهرستان هر کیلو ۱۵ تومان است یعنی همان نرخی که برای شهرداری کرمان محاسبه می کنیم.
جهانشاهی متوسط تولید پسماند ساختمانی را چهار تا پنج برابر پسماند معمولی عنوان کرد و افزود : روزانه دو هزار تن پسماند تولید و در مسیر طاق زارهای اطراف کرمان تخلیه می شوند که شهرداری آنها را جمع آوری و تجمیع می کند.
وی ساماندهی را یکی از بحث های مهم در این راستا دانست و گفت: درحال حاضر شهرداری متولی تمام امور شده و کار سایر ادارات متولی از جمله منابع طبیعی، راه و شهرسازی و ... را نیز انجام می دهد حال اگر چنانچه تقسیم کار شود و فقط داخل شهر به عهده شهرداری گذاشته شود کار بزرگی در ساماندهی و برنامه ریزی انجام شده است.
محمود صفرزاده بندری مدیرکل محیط زیست استان کرمان طی سخنانی انباشت زباله یا دود ناشی از زباله سوزی را دور از شأن مردم نجیب و شریف کرمان دانست و گفت : قوانین زیست محیطی در الویت کار دولت است و مقام معظم رهبری بارها بر حفظ وضعیت محیط زیست تأکید کرده اند .
وی تمکین به قانون را مهمترین عامل در رفع موضوع عنوان کرد و خبر از نهایی شدن طرح مدیریت جامع پسماند در استان داد. صفرزاده اظهار داشت : در پایان قانون چهارم برنامه، حق نداریم زباله را به صورت سنتی دفن کنیم، زباله را طلای کثیف می دانند که اگر به درستی از آن استفاده کنند سرمایه ملی محسوب می شود و در غیر اینصورت باعث آلودگی و زشتی محیط زیست می شود.

 

منبع : خبرگزاری مهر