روزانه بیش از ۵ تن پسماند مراکز درمانی در قزوین ساماندهی می‌شود

چهارشنبه 08 اردیبهشت 1395 ساعت 11:50
 روزانه بیش از ۵ تن پسماند مراکز درمانی در قزوین ساماندهی می‌شود
پسماند عفونی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قبل از ساماندهی نیاز به فرآیند بی‌خطرسازی دارد

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: روزانه بیش از ۵ تن پسماند مراکز درمانی ساماندهی می‌شود اما بسیاری از مراکز درمانی نسبت به بی‌خطرسازی پسماند عفونی اقدام نمی‌کنند که این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری را در پی داشته باشد.
به گزارش پسماند ایران، مجتبی منتظری پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین با اشاره به این نکته که ساماندهی پسماند عفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قزوین در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: روزانه بیش از 5 تن پسماند مراکز درمانی ساماندهی می‌شود.
وی افزود: پسماند عفونی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قبل از ساماندهی نیاز به فرآیند بی‌خطرسازی دارد در همین راستا پسماند عفونی مراکز درمانی قزوین پس از فرآیند بی‌خطرسازی به تایید دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین رسیده و پس از آن در مکان ویژه مجتمع ساماندهی پسماند سایت محمدآباد دفن می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان این نکته که مدیریت پسماند عفونی در استان قزوین با حساسیت بالایی انجام می‌شود گفت: با توجه به حساسیت پسماند عفونی و امکان انتقال بیماری از این نوع پسماند مدیریت و ساماندهی پسماند عفونی مراکز درمانی با حساسیت بالایی پیگیری می‌شود تا جایی که این فرآیند از زمان جمع‌آوری، حمل‌ و نقل، نگهداری و دفن پسماند عفونی انجام می‌شود.
وی با اشاره به این نکته که تمام مراکز درمانی استان قزوین باید نسبت به بی‌خطرسازی پسماند خود اقدام کنند خاطرنشان کرد: طبق قانون تمام مراکز درمانی باید پسماند خود قبل از تحویل به شهرداری بی‌خطر کرده و به صورت پسماند عادی دربیاورند این در حالی است که طبق قانون تخلیه پسماند مراکز درمانی در محیط‌های دیگر غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.
منتظری تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه تمام بیمارستان‌های استان قزوین مجهز به دستگاه بی‌خطرساز پسماند عفونی هستند ولی با این وجود هم‌چنان بسیاری از مراکز درمانی نسبت به بی‌خطرسازی پسماند عفونی اقدام نمی‌کنند که این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری را در پی داشته باشد.