ساخت اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی تهران در آبعلی

یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 10:44
  ساخت اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی تهران در آبعلی
این مرکز بازیافت 3700 تن خاک و نخاله ساختمانی را بازیافت خواهد کرد

 

به گزارش پسماند ایران، مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به ظرفیت 3300 تنی این مرکز گفت: امروزه بحث خاک و نخاله یکی از موضوعات و دغدغه‌های شهرداری تهران است چرا که نخاله های ساختمانی حجمی 10 برابر زباله های خانگی دارند و مدیریت آنها نیز کار زیادی می طلبد.
وی افزود: روزانه 50 هزار تن خاک و نخاله ساختمانی در تهران تولید می شود؛ یکی از اشکالات مهم کشور ما موضوع پایین بودن عمر ساختمان‌ها است میانگین عمر هر ساختمانی 20 تا 30 سال است در حالی که در کشورهای دیگرعمر مفید یک ساختمان بیش از 100 سال است.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر پس از گذشت 100 سال از عمر ساختمان تأسیسات را تعمیر می‌کنند چرا که به ارزش ذخایر ملی کشورشان از جمله سیمان، ماسه، خاک و معادن زیرزمینی اهمیت زیادی می‌دهند به همین منظور باید در ایران هم از این منابع به درستی استفاده شود. در مرکز آبعلی 28 سال است که در مساحت 540 هکتاری روزانه مقدار زیادی نخاله ساختمانی دفن می شود. امیدواریم در مساحت 10 هکتاری این زمین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی با ظرفیت 3300 تن را احداث کنیم.
وی تاکید کرد: این مرکز توسط بخش خصوصی و در مدت دو سال به بهره برداری خواهد رسید. معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه باید به سمت کیفیت و مقاوم‌سازی سازه‌ها گام برداریم، گفت: عمر ساختمان‌های طولانی برای کشورمان باید یک چرخه بازیافت باشد.
عبدالهی با بیان اینکه دومین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی_ عمرانی طی دو هفته آینده احداث خواهد شد، تصریح کرد: این مرکز نیز بازیافت 3700 تن خاک و نخاله ساختمانی را بازیافت خواهد کرد که مجموعا دو مرکز با ظرفیت 7000 تن بازیافت پسماندهای ساختمانی تهران را انجام خواهند داد.
وی افزود: خاک و نخاله‌های ساختمانی به قطعات مختلف بتنی که آب را به خود جذب می‌کند تبدیل خواهد شد. عبدالهی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر جاری شدن آب باران در خیابان‌های شهر تهران، تأکید کرد: در سال 88، در 1600 نقطه تهران در مواقع بارش به مشکل آبگرفتگی روبرو می‌شدیم اما در حال حاضر این تعداد به اندازه انگشتان دست هم نیست.
وی با بیان اینکه تکنولوژی همراه با کیفیت می‌تواند مثمرثمر باشد، گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد کلنگ‌زنی برای استحصال باشیم تا با این امر به موضوعات زیست محیطی توجه بیشتری داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا