سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد: آغاز اجرای طرح برخورد با زباله‌گردها و مراکز غیرمجاز پسماند در قم

شنبه 08 خرداد 1395 ساعت 14:27
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد: آغاز اجرای طرح برخورد با زباله‌گردها و مراکز غیرمجاز پسماند در قم
این طرح با همکاری ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری و نیروی انتظامی استان اجرا می‌شود.


سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از آغاز اجرای طرح برخورد با زباله‌گردها و مراکز خرید و فروش پسماند با همکاری ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری و نیروی انتظامی استان خبر داد.
به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی اظهار کرد: فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا چند سالی است که تا حدودی جای خود را میان شهروندان قمی باز کرده است اما باز شاهد این مهم هستیم که برخی از شهروندان پسماندهای خود را به صورت مخلوط در یک کیسه درب منزل می‌گذارند.
وی افزود: همین امر سبب شده است تا فضا برای جولان عده‌ای افراد سودجو برای جداسازی غیر قانونی و غیر بهداشتی ضایعات خشک از میان پسماندهای شهروندان و مخازن پسماند سطح شهر فراهم شود که نازیبایی بصری را به وجود می‌آورد.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه این افراد با فروش ضایعات خشک به انبارهای غیرمجاز و بازیافت غیر اصولی آنها موجبات به خطر افتادن سلامت شهروندان را ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: زباله گردهای سطح شهر که مبادرت به جمع آوری ضایعات خشک به صورت غیرمجاز می‌کنند به نوعی منبع تغذیه کارگاه‌ها و انبارهای غیر مجاز هستند که باید با آنها به صورت جدی برخورد شود.
وی همچنین در ادامه از برخورد قانونی با عوامل جمع‌آوری مواد بازیافتی بدون مجوز خبر داد و تصریح کرد: افرادی که اقدام به فعالیت در زمینه جمع‌آوری، نگهداری، خرید و فروش، حمل نقل غیر مجاز پسماند در سطح شهر و محدوده شهری می‌کنند، براساس ماده 16 قانون مدیریت پسماند مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.
میرابراهیمی با اشاره به اینکه زباله‌گردها کیسه‌های حاوی زباله را در معابر عمومی پاره کرده و مواد قابل بازیافت آن را جمع آوری می‌کنند، بیان کرد: افرادی که در زمینه جمع آوری پسماند فعالیت دارند باید از سازمان مدیریت پسماند مجوز اخذ کنند و سپس به بازیافت اصولی این مواد اقدام کنند.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه فعالیت زباله گردها، هزینه‌های بهداشتی و زیست محیطی بسیار در بر دارد، عنوان کرد: این طرح با همکاری ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری و نیروی انتظامی استان اجرا می‌شود.