اعلام آمادگی شهرداری مشهد در ایجاد پناهگاهی برای سگ‌ها

سه شنبه 18 خرداد 1395 ساعت 10:44
اعلام آمادگی شهرداری مشهد در ایجاد پناهگاهی برای سگ‌ها
حاضر هستیم عملیات صفر تا صد گرفتن سگ‌ها و نگهداری از آنان را هم به خود افرادی که طرح را ارائه می‌دهند، بسپاریم

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اعلام کرد که این سازمان آمادگی ایجاد پناهگاهی برای سگ‌ها دارد به شرطی که طرف مقابل یعنی سازمان‌های مردم‌نهاد نیز برنامه و طرح قابل قبولی برای اجرای این پناهگاه داشته باشند.
به گزارش پسماند ایران- علی نجفی امروز 17 خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این سازمان برگزار شد، در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: سالانه به طور میانگین به میزان هشت هزار سگ از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود و اگر بخواهیم این تعداد حیوانات را در یک پناهگاه جمع‌آوری کنیم، طرح مناسبی برای نگهداری آنان، جمع‌آوری فضولات، مسائل بهداشتی آنان وجود ندارد.
وی افزود: سازمان پسماند حاضر است زمین محل نگهداری از این سگ‌ها و بودجه‌ای که صرف جمع‌آوری و معدوم‌سازی آنان می‌شود را در اختیار افرادی که برای این موضوع برنامه و طرح دارند قرار دهد.
نجفی خاطرنشان کرد: حتی حاضر هستیم عملیات صفر تا صد گرفتن سگ‌ها و نگهداری از آنان را هم به خود افرادی که طرح را ارائه می‌دهند، بسپاریم؛ هر چند در این مسائل، کارگروه کنترل حیوانات مخاطب قرار می‌گیرد و از فرد دستور نمی‌گیریم. مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون به میزان هزار قلاده سگ توسط شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری شده است، گفت: هزینه معدوم‌سازی برای هر قلاده سگ 30 هزار تومان است و هزینه‌های جمع‌آوری آنان متفاوت بوده و به پیمانکاران آن بستگی دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در خصوص معدوم‌سازی سگ‌ها همه حملات به سمت شهرداری مشهد است، عنوان کرد: این در حالی است که شهرداری مشهد در خصوص کشتار سگ‌ها به صورت آرام نسبت به دیگر شهرها پیشتاز است. اما این حداقل‌ها در دیگر شهرها رعایت نمی‌شوند.
مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد اظهار کرد: از جهتی دیگر یک فضایی در این خصوص برای عده‌ای راه افتاده است و با جریحه دار کردن روان مردم، سو استفاده‌های اقتصادی انجام می‌شود.
نجفی در خصوص زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: روزانه 25 تن زباله عفونی در مشهد جمع‌آوری و دفن می‌شود؛ بی خطرسازی زباله‌های عفونی بر عهده تولیدکنندگان زباله است و به رغم تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای جمع آوری و بی خطرسازی این زباله‌ها، در عمل اتفاق خاصی در این زمینه نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های اتوکلاو موجود در بیمارستان‌ها نیز فقط به صورت موقت زباله‌های عفونی را بی خطر می‌سازد و تنها برای زمان حمل آنان باید مورد استفاده قرار گیرند، گفت: زباله‌های عفونی باید به طور کامل در دستگاه‌های زباله‌سوز سوخته شود.
مدیرعامل سازمان مپ شهرداری مشهد با اشاره به وجود 32 بیمارستان در مشهد، افزود: 26 اتوکلاو در این بیمارستان‌ها وجود دارد و از شش هزار پزشک فعال در مشهد 117 پزشک برای جمع آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها همکاری می‌کنند. وی با اشاره به آغاز هفته محیط زیست و فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از پلاستیک‌های خرید گفت: در هفته جاری در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرداری، پنج هزار کیف خرید با هدف احیای استفاده از این کیف‌ها و استفاده نکردن از پلاستیک، به صورت رایگان بین مشتریان و خریداران توزیع می‌شود.
نجفی ادامه داد: کارخانه تولید کود کمپوست زیرپوشش این سازمان با ظرفیت 400 تن در روز فعالیت می‌کرد که در سال گذشته با سرمایه گذاری یک میلیارد و 600 میلیون تومانی بخش خصوصی علاوه بر افزایش کیفیت کود تولیدی این ظرفیت به 750 تن افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال روزانه 2300 تن زباله خانگی در مشهد جمع آوری شد، تصریح کرد: در حالی که این رقم پیش از این به طور متوسط حداکثر روزانه بین 1800 تا 2 هزار تن بود.
نجفی با بیان اینکه افزایش غیرمنطقی تولید زباله در دست بررسی است، گفت: این میزان افزایش زباله معادل اضافه شدن 400 هزار نفر به جمع تولید کنندگان زباله است و احتمال می‌رود این مقدار زباله از خارج از محدوده خدماتی شهر به داخل شهر منتقل شده باشد.
وی با اشاره به ایجاد موانعی از سوی نهادهای خاص برای جلوگیری استفاده از کودهای آلی، یادآور شد: به رغم تکلیف دولت برای حمایت از کودهای بیولوژیک و خرید کود کمپوست چرا استفاده از کودهای آلی از سوی نهاد خاص ممنوع اعلام می شود؟ باید بررسی شود در پی واردات کودهای شیمیایی چه منافعی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اظهار کرد: در حال حاضر به علت ساخت قطعات ماشین‌آلاتی که در گذشته وارداتی بودند، به میزان 11 میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.
نجفی با بیان اینکه استشمام بوی بدی که در میامی احساس می‌شد مربوط به دفن زباله‌های شهرداری نبوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این خصوص شهرداری متهم واقع شد این در حالیست که در آن قسمت، تصفیه خانه و کارگاه آلایش پوست چرم وجود دارد و باعث تولید بوی بد می‌کنند.