83درصد از پسماند شهري در قزوين به صورت مكانيزه جمع آوري مي گردد

سه شنبه 22 تیر 1395 ساعت 12:29
83درصد از پسماند شهري در قزوين به صورت مكانيزه جمع آوري مي گردد
مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: از مجموع پسماندهاي عادي توليدي شهر 83% به صورت كاملاً مكانيزه و 17% به صورت سنتي جمع آوري مي شود.


به گزارش پسماند ایران؛ مهندس منتظري يکي از مهترين مراحل مديريت پسماند هاي شهري مرحله جمع آوري زباله دانست که بايد به نحوي طراحي و اجرا گردد که کمترين اثر بهداشتي و زيست محيطي و بيشترين بازدهي را داشته باشد . سهم بالايي از جمع آوري زباله در شهر قزوين به صورت مکانيزه و با بهره گيري از كانتينرهاي ثابت و از طريق ايستگاه انتقال مياني زباله مي باشد.
وي ادامه داد: توجه به شرايط جغرافيايي و بافت و بوم شناسي منطقه قزوين ، اين روش از موثرترين و كارآمدترين روشهاي جمع آوري زباله بوده كه علاوه بر افزايش سرعت و كيفيت جمع آوري زباله هزينه هارا كاهش داده و به حفظ و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه كمك شاياني خواهد كرد.
منتظري تصريح کرد: از مجموع پسماندهاي عادي توليدي شهر 83% به صورت كاملاً مكانيزه و با بهره گيري از 44 دستگاه انواع خودروي مكانيزه (کاميونهاي پرس ) جمع آوري مي گردد و تنها 17% زباله به صورت سنتي از سطح معابر ومبادي توليد جمع آوري مي شود كه دليل آن بافت متراكم و سنتي شهر و وجود معابر و كوچه هاي باريكي است كه امكان تردد خودروهاي مكانيزه در آنها وجود ندارد ولاجرم مي بايست به صورت دستي و سنتي جمع آوري گردند.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد: جهت اجراي برنامه جمع آوري مكانيزه زباله شهري، اين سازمان از تعداد3775 مخزن مخصوص فلزي و در انواع 120 – 240 و 770 لتيري بهره مي برد كه در سطح معابر و بافتهاي مسكوني بر اساس متد هاي علمي جانمايي و نصب شده اند اين مخازن به نحوي طراحي شده اند که حمل و تخليه آنها به سهولت انجام شود و مقاوم در برابر فرسايش و خوردگي بوده و همچنين شستشو به سهولت انجام شود و حداقل زوايا و کنج را داشته باشد.
وي به زمان شروع عمليات جمع آوري زباله از سطح شهر اشاره و اظهار کرد: جمع آوري زباله در قزوين به صورت شبانه بوده و از ساعت 9 آغاز و تا ساعات اوليه صبح ادامه خواهد داشت و پسماند توليدي شهر كه توسط خودروهاي مكانيزه و سنتي جمع آوري شده ضمن انتقال به ايستگاه مياني انتقال زباله ( سمي تريلر ) از خودروهاي كوچك به داخل تريلرهاي بزرگ بارگيري و توسط كاميونهاي كشنده به محل دفع نهايي منتقل مي گردند. در مجموع افزايش مکانيزاسيون جمع آوري زباله باعث افزايش سرعت جمع آوري زباله شده که اين موضوع باعث کاهش زمان ماند زباله در مخازن شده است که نتيجه آن افزايش سطح بهداشت و ايجاد مناظر بصري خوشايند تري نسبت به گذشته شده است .
وي در پايان از تمامي شهروندان خواست براي حفظ بهداشت محيط و ارتقاء سطح سلامت و زيبايي شهر، زباله ها را با پوششي مناسب راس ساعت 9 شب از منزل خارج نمايند ،درصورتي که در محدوده مکانيزه شده ساکن هستند داخل مخازن و در صورتي که در بافت قديم شهر سکونت دارند مقابل درب منزل قرار دهند و از خروج آن در طول روز و يا تخليه آن در انهار و جوي هاي سطح شهر جدا خودداري نمايند تا همه از شهري تميز ،زيبا و آري از آلودگي لذت ببريم.