بازیافت هر کیلو کیسه پلاستیکی بیش از 1000 تومان خرج دارد

چهارشنبه 23 تیر 1395 ساعت 11:37
بازیافت هر کیلو کیسه پلاستیکی بیش از 1000 تومان خرج دارد
مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه گفت: هزینه بازیافت هرکیلو کیسه پلاستیکی بیش از هزار تومان است.


هایده شیرزادی به مناسبت روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی (21 تیر) با بیان اینکه بر اساس آمارهای غیررسمی حدود 17 هزار تن کیسه پلاستیکی در کشور تولید می‌شود، افزود: در کرمانشاه نیز پنج تا هشت درصد زباله‌ها را کیسه‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد. یعنی از حدود 200 هزارتن زباله‌ای که در کرمانشاه در سال تولید می‌شود، حدود 10 هزار تن آن کیسه پلاستیکی است.
مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، بازیافت کیسه‌های پلاستیکی را از نظر اقتصادی به صرفه ندانست و یادآوری کرد: بابت بازیافت هر کیلوگرم کیسه پلاستیکی باید هزار تومان هزینه کرد و در نهایت بازیافت شده آن را بیش از 200 تومن نمی‌خرند، این در حالی است که فقط هم کیسه‌های پلاستیکی سفید قابلیت بازیافت دارند.
وی خاطرنشان کرد: کاری که ما برای کیسه‌های پلاستیکی انجام می‌دهیم این است که به سختی جدایشان می‌کنیم و پس از پرس آنها را نگهداری می‌کنیم تا زمانی‌که صنایع سیمان قبول کنند آن را به عنوان سوخت جایگزین مصرف کنند. به گفته مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، بسیاری از شهرهای دیگر که بازیافت ندارند این کار را انجام نمی‌دهند و کیسه‌های پلاستیکی را دفن می‌کنند.
شیرزادی با بیان اینکه کیسه پلاستیکی تا هزار سال در طبیعت می‌ماند، گفت: با ادامه این روند میلیون‌ها تن کیسه وارد چرخه طبیعت می‌شود. وی تنها راه را عدم استفاده و پیشگیری از ایجاد زباله‌های نایلونی دانست و تصریح کرد: اولین گام این است که خود مردم از دریافت کیسه پلاستیکی هنگام خرید خودداری کنند وسبد و یا ساک خرید همراه داشته باشند و اگر مجبور شدند حداقل از هر 10 بار خرید یک بار کیسه پلاستیکی بگیرند.
مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه تصریح کرد: بسیاری از کشورها از جمله 26 کشور عضو اتحادیه اروپا هزینه نایلون را از مردم می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود مردم یاد بگیرند از کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کنند و به سمت سبد خرید بروند. شیرزادی معتقد است، ما هم باید در ایران به این سمت حرکت کنیم و البته اولین قدم این است که خود مردم هم از گرفتن کیسه پلاستیکی خودداری کنند که این کار زمان‌بر است و نیاز به فرهنگسازی دارد.