تولید زباله در کشور معادل وسعت یک ورزشگاه 100 هزار نفره است

سه شنبه 29 تیر 1395 ساعت 11:17
 تولید زباله در کشور معادل وسعت یک ورزشگاه 100 هزار نفره است
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: روزانه 7هزار و پانصد تن تولید زباله داریم که این میزان زباله معادل وسعت یک ورزشگاه صد هزار نفره است.

دکتر حسین جعفری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقدامات این سازمان برای مدیریت زباله ها و پسماند، اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان متولی سیاست گذاری و اجرای برنامه های مدیرت پسماند شهر تهران با همکاری سایر سازمان ها، سمن ها و تشکل های زیست محیطی و خصوصاً تشکل های دانشجویی که به عنوان گروه های پیشرو جامعه مطرح و مورد قبول مردم هستند، باید بتواند چند کار را انجام دهد.
وی افزود: این گروه ها باید وضع موجود را برای مردم بدون اینکه از آن ها درخواستی داشته باشند، ترسیم کنند، به طور مثال روزانه 7هزار و پانصد تن تولید زباله داریم که معادل دویست اتوبوس دو کابین است که اگر آن ها را پشت سر هم قرار دهیم و قصد پر کردن آن ها را با زباله داشته باشیم، این میزان زباله معادل وسعت یک ورزشگاه صد هزار نفره خواهد بود که نه فقط به یک زمین بازی بلکه به یک مجتمع ورزشگاهی صدهزار نفره که سه برابر این مقدار برای این حجم از زباله را نیازمندیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: به همین منظور ما حق از بین بردن زمین در این حجم برای زباله ها را نداریم و نه آینده و کشور ما این اجازه را به ما می دهد که آینده خود و فرزندانمان را به خطر اندازیم.
جعفری تصریح کرد: ما به کمک سازمان های مختلف از جمله اداره کل سلامت، سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، سازمان محیط زیست ، فروشگاه شهروند و غیره اقداماتی را در این جهت انجام می دهیم.
وی افزود: شهرداری تهران به عنوان تنها سازمان در کشور خود را ملزم و متعهد کرده تا کیسه های پلیمری را حذف و استفاده و فروش آن را ممنوع کرده است که این یک گام رو به جلو در جهت کاهش استفاده از ظروف و کیسه های پلاستیکی است و همین عامل باعث شد تا سازمان حفاظت محیط زیست هم لایحه ای را برای این موضوع تهیه کند و در اختیار هیأت دولت قرار داده تا به همه ابلاغ کند که ملزم به رعایت این موضوع شوند.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تصریح کرد: در کشورهای مختلف دنیا تولید کیسه های پلاستیکی با جریمه و مالیات سنگین روبه رو است و شهروندان باید هزینه بالایی را برای تولید و استفاده از این قبیل کیسه ها بپردازند.
وی افزود:21 تیرماه به عنوان روز بارز زیست محیطی ما در تقویم کشور به وسیله شهرداری تهران تعیین شده و می تواند به ما در کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی کمک کند و ما باید مشخص کنیم که وضعیت تهران و کشور چگونه است؟ چه کارهایی می توانیم در این راستا انجام دهیم و چه ظرفیت هایی داریم و چگونه باید اوضاع را ساماندهی کنیم؟ اعتقاد داریم که کارهایی از این قبیل علاوه بر این که کاری زیست محیطی است، می تواند کاری مفرح برای مردم باشد و باعث همبستگی اجتماعی مردم و عاملی برای پیوند بین آن ها با کارهای عام المنفعه است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با حمایت های خود از تشکل های مردمی تصریح کرد: این سازمان دبیرخانه ای را تشکیل داده تحت عنوان دبیرخانه تشکل های دانشجویی سازمان مدیریت پسماند که علاقه مندان می توانند با این دبیرخانه همکاری کنند و مسئولیت این دبیرخانه بر عهده گروه دانشجویی زامیاران است.