جمع آوری بیش از ششصد تن برگ از معابر شیراز و تبدیل آنها به بیوکمپوست

شنبه 04 دی 1395 ساعت 12:59
 جمع آوری بیش از ششصد تن برگ از معابر شیراز و تبدیل آنها به بیوکمپوست
پیش بینی می شود در پاییز و زمستان سال جاری، کل برگ های جمع آوری شده از سطح شهر شیراز به بیش از یک هزار تن برسد.

 

رئیس سازمان مدیریت پسماند با اشاره به ریزش برگ ها در فصل پاییز گفت: با شروع فصل سرما آب از طریق آوندهای گیاهان از برگ‌ها خارج شده و به ریشه می‌رود بنابراین آوندها کم‌کم خالی از آب می‌شوند و در نهایت هم شکسته یا پاره می‌شوند.
وی ادامه داد: بخش چوب‌پنبه‌ای برگ در همین ضمن دستخوش تغییر شده و به وسیله باد و باران فرسوده می‌شود و موجب جدا شدن برگ از ساقه می گردد.
خوشبخت اضافه کرد: باتوجه به فضای سبز گسترده سطح شهر شیراز، سازمان مدیریت پسماند همانند سال های گذشته به منظور جلوگیری از به هدر رفتن این سرمایه، استفاده بهینه از برگها و بازگشت آنها به طبیعت ، باجمع آوری آنها از محدوده های خدماتی شهری جهت تولید کود غنی شده بیوکمپوست اقدام می نماید.
وی سپس با بیان اینکه تنها در پاییز امسال هزار و پانصد نفر پاکبان طی ساعتها کار شبانه روزی توانستند مقدار افزون بر ششصد تن برگ را از سطح معابر، جداول، کوچه ها و خیابانهای شهر شیراز جمع آوری کنند تصریح کرد: پیش بینی می شود در پاییز و زمستان سال جاری، کل برگ های جمع آوری شده از سطح شهر شیراز به بیش از یک هزار تن برسد.
به گزارش امور ارتباطات و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند، خوشبخت با اشاره به اینکه بیشترین مقدار برگ جمع شده در مناطق شهری شیراز از مناطق یک و 6 و کمترین آن مربوط به مناطق 8 و 7 بوده است، اضافه کرد:برای جمع آوری برگها بیش از ششصد سرویس خودروهای پرس سازمان به کار گرفته شد و برگ های جمع آوری شده به سایت مهندسی دفن بهداشتی پسماندهای شیراز منتقل گردید.
وی در پایان افزود: این برگ ها به صورت توده های طویل سطحی انباشته، و توسط دستگاه TURNER هوادهی می شوند تا پس از تبدیل به بیوکمپوست، از آن جهت غنی سازی خاک و حفظ و نگهداری فضای سبز پیرامونی سایت مهندسی بهداشتی دفن پسماند شهر شیراز استفاده گردد.