استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت پسماند شهری

یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 19:49
استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت پسماند شهری
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت پسماند شهری اصفهان تاکید کرد.


به گزارش پایگاه خبری پسماند ایران، امیرحسین کمیلی اظهارکرد: پسماندهای شهری به دو بخش آلی و غیر آلی در مرحله امحا تقسیم بندی می شوند و ۱۰۰۰ تن پسماندی که روزانه تحویل کارخانه کود آلی می شود، عملیات پردازش بر روی آنها انجام و در مسیر فرآیند پردازش، مواد بازیافتی که قابلیت جداسازی دارند، از آنها جدا می شود.
وی با اشاره به اینکه در کارخانه کود مواد آلی (موادی که پایه طبیعی دارد) پسماندها جدا و به کود کمپوست تبدیل می شود، افزود: در حال حاضر کودها با روش هوازی تولید می شود و گازهایی که از آن متصاعد می شود، لایه ازن را آسیب می زند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت پسماند شهری اصفهان، تصریح کرد: در آینده قصد داریم با راه اندازی کارخانه هاضم بی هوازی اصفهان، مواد آلی پسماندها را در مخازن سربسته جمع آوری و در کمتر از یک ماه گازهای متصاعد شده را در ژنراتورهای گاز سوز تبدیل به برق کنیم.
وی اضافه کرد: در ادامه این روند، مواد جامدی که باقی می ماند تبدیل به کود کمپوست مرغوب می شود که در بخش کشاورزی مورد نیاز است.
کمیلی کارخانه هاضم بی هوازی را از پیشرفته ترین فناوری روز دنیا برشمرد و تاکید کرد: مشارکت کننده بخش خصوصی که شرکت دانش بنیان است، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری به مدیریت پسماند اصفهان معرفی شده و امیدواریم با انعقاد قرار داد ظرف مدت ۱۸ ماه این کارخانه در شهر اصفهان استقرار یابد.
وی اظهارکرد: بخش دیگر پسماندها مثل: پارچه ها، پوشک های بهداشتی کودکان، کفش و یا نایلون هایی که بسیار کثیف هستند و قابلیت استفاده ندارند، است که ضایعات تلقی می شوند و برای آنها ارزش حرارتی در نظر گرفته شده تا در فرایندی تبدیل به سوخت جامد RDF شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: این سوخت جامد قابلیت دارد که در کارخانه های سیمان و یا ذوب آهن به عنوان جایگزین سوخت گاز طبیعی در کوره ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در این بخش معقول است و هیچگونه آلایندگی را ایجاد نمی کند، تاکید کرد: آلایندگی ها در RDF صد در صد قابل کنترل است.
کمیلی یادآور شد: مجموعه بسته ارایه شده برای امحاء پسماند شهری اصفهان در نشستی با حضور مدیران عامل پسماند شهرهای کشور مطرح و به عنوان بسته مدیریتی توصیه شده برای کشور در نظر گرفته شد که امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح ها، آلایندگی های زیست محیطی نیز کاهش پیدا کند.