وعده قطع انتقال زباله‌ساری به چهاردانگه ساری توسط مسؤولان استان

سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت 16:36

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مازندران گفت: استاندار مازندران معاون عمرانی و فرماندار ساری براساس قول و مصوبه شرکت مجری و سرمایه‌گذار به مردم قول دادند که زباله‌های ساری از پایان دی ماه به منطقه چهاردانگه منتقل نشود.

به گزارش پسماند ایران، محمد زرودی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای تشکیل سازمان پسماند و مدیریت آن در استان، اظهار کرد: در این سازمان به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار اقداماتی که باید در حوزه پسماند انجام شود را تبیین می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه یکی از اهداف این سازمان جلوگیری از فعالیت‌های جزیره‌ای حوزه پسماند است، گفت: تشکیل سازمان اتفاق بسیار مناسب برای مجموعه استان است که پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان پسماند مازندران ادامه داد: ساختار سازمان به درستی شکل نگرفته، مسؤولیت ما در سازمان پسماند به طور اختصاصی رسیدگی و سیاست‌گذاری در این حوزه است در این بازه زمانی کوتاه هم ریل‌گذاری‌های که انجام شده درست بوده و پیگیر پروژه‌های باید باشیم که به نتیجه برسد.

وی با اعلام اینکه از زمان شروع فعالیت این سازمان در استان شاهد بهره‌برداری کارخانه کمپوست تنکابن بودیم،افزود: کارخانه‌ زباله‌سوز نوشهر به بهره‌برداری رسیده، بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی از کارخانه کمپوست بهشهر و کارخانه زباله‌سوز ساری در برنامه کاری قرار دارد.

رئیس سازمان پسماند مازندران با اشاره به آسیب‌های اجتماعی  که مردم چهاردانگه بابت دپو زباله دیده‌اند بسیار جدی است، گفت: ساماندهی پسماند شهرستان ساری و میاندورود با احداث نیروگاه زباله‌سوز با همدیگر در ارتباط است.

وی در ارتباط قطع انتقال زباله به چهاردانگه با توجه به تقویم زمانی که توسط تعدادی از مسؤولان در پایان دی ماه اعلام شد،افزود: این زمان‌بندی براساس اطلاعاتی که کارفرمای پروژه و شریک تجاری در اختیار استانداری قرار داده اعلام شده است.

زرودی اضافه کرد: پروژه نیروگاه زباله‌سوز نزدیک به ۷ سال استارت خورده، شتاب این پروژه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است،میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در طول دو سال اخیر بسیار مناسب بوده و با اقدامات پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست، حتی تخصیص اعتبارات هم در دو سال اخیر بسیار مناسب بوده است.

وی ادامه داد: برای اینکه زباله‌سوز ساری به بهره‌برداری برسد نیاز به بازه زمانی دیگری دارد اما قول مسؤولان در ارتباط با جلوگیری از انتقال زباله  به این منطقه مورد تایید است و این قول را مدیران استانی از جمله استاندار مازندران،معاون عمرانی و فرماندار ساری به استناد صورتجلسه‌ای که کارفرمای پروژه و شریک تجاری  دادند البته  شرکت تی تی اس در انجام تعهداتش شاید دقت و عزم مناسبی نداشته است.

رئیس سازمان پسماند مازندران خاطر نشان کرد: جلسات متعددی برقرار شده بهره‌برداری از این پروژه قبل از پایان دولت در دستور کار است و این اتفاق باید صورت بگیرد، صحبت‌های به لحاظ اجرایی و عملیاتی در اجرای این پروژه وجود داشته که رفع شده است.

خبرنگاران از زرودی درخواست کردند که این حرف‌ها چرا شفاف‌سازی نمی‌شود، گفت: بحث تامین آب و برق برای راه‌اندازی این مجموعه حل شده است.

وی ادامه داد: بحث تامین آب و برق برای بهره‌برداری این پروژه وجود داشت که با ورود دادستانی  این موضوعات حل و فصل شده است.

رئیس سازمان پسماند مازندران ادامه داد: برای تکمیل ابنیه پروژه‌های اضافه شده که نیاز به مجوزهای است که در مدت چند روز آینده مکاتبات آن انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشکل عمده‌ای که مانع اجرای این پروژه می‌شود، وجود ندارد، یک سری مباحث حقوقی است که مربوط به کارفرما پروژه و شهرداری ساری و سرمایه‌گذار است این مباحث درباره نوشهر هم مطرح بوده است.

زرودی ادامه داد: برای تکمیل ابنیه سه ماه زمان نیاز داریم و بعد از آن هم برای نصب تجهیزات زمان نیاز است که قبل از پایان دولت این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فارس، پیش از این مسؤولان استانی زمان‌های متعدی برای بهره‌‎برداری از کارخانه زباله سوز در ساری مطرح کرده بودند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در جمع مردم منطقه در تاریخ اواخر تابستان سال۹۸ خردادماه سال ۹۹ را زمان پایان انتقال زباله به منطقه چهاردانگه اعلام کرده بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران که به نمایندگی از حسین‌زادگان در محل دپو زباله حضور پیدا کرد،گفت: کم کاری مسؤولان سابق در زمینه انتقال نامناسب زباله قابل پذیرش نیست و باید برخوردهای لازم قضایی با قصور کنندگان انجام شود.

وی با اعلام اینکه از مردم چهاردانگه مازندران بابت تاخیر در ساخت کارخانه زباله‌سوز عذرخواهی می‌کنیم، افزود: تا ساخت کارخانه زباله‌سوز در ساری حدود ۹ ماه زمان نیاز داریم.

اضافه کرد: تا زمان افتتاح کارخانه زباله‌سوز از مردم منطقه انتظار همکاری برای انتقال زباله را داریم.

۱۰ مهرماه سال سال ۹۸ معاون اجرایی و فنی شرکت مجری نیروگاه زباله‌سوز ساری زمان بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز ساری را بهار سال ۹۹ اعلام کرده بود.

علی رجبی شهردار سابق ساری زمان بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز را آذر ماه امسال اعلام کرده بود.

تایید فعالیت مافیا در پسماند مازندران

رئیس سازمان پسماند مازندران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران که آیا پشت بگو و مگوهای زباله در استان مازندران مافیای وجود دارد، به صورت تلویحی به این سوال پاسخ مثبت داد.

زرودی ترجیح داد در پاسخ به این سوال به تاریخچه احداث زباله‌سوز در کشور اشاره کند و توجه خبرنگاران را به بازدید انجام شده از چین توسط مسؤولان وقت هدایت کند.

البته مسؤول پسماند استان درباره بازدید‌ها و افرادی که در این سفر حضور داشتندچیزی ذکر نکرد اما غیرمستقیم به کارشناسی نبودن نظرات بعد از بازدید اشاره‌ای داشت که این طور عنوان کرد:  کسانی که در بازدید حضور داشتند فکر چالش‌های امروز نبودند.

وی یادآور شد: بازدید انجام شده و افراد مشاهده کردند که زباله‌سوز در مرکز شهر احداث شده و حرفی وجود ندارد بعضا برخی موضوعات تخصصی را افرادی حاضر در این بازدید مشاهده نکردند.

اعزام کارشناسان ضعیف به چین

زرودی در توضیح بیشتری با مصداق بیان کرد: ترکیب زباله‌های که در چین تولید می‌شود با زباله‌های ما متفاوت است، ۶۰ درصد زباله‌های تولیدی ما مواد عالی است، این در نقاط مختلف دنیا متفاوت در چین حدود ۳۰ درصد است، فرایند سیستم زباله‌سوز چین با کشور ما متفاوت بوده به این دلیل که موادی و زباله‌‌ای که در چین قرار است سوزانده شود متفاوت با ارزش حرارتی کشور ما است، ۶۰ درصد زباله‌های استان مازندران پسماند تر هست در صورتی که در چین ۳۰ درصد تر است.

زرودی ادامه داد: وقتی با این مشکل مواجه شدند باید خط تفکیک را جانمایی کنند و در ادامه سیستم خشک‌کن قرار داده تا زباله خشک شود به این نوعی زباله‌های تولیدی را به قابلیت‌های که در دستگاه تعریف شده برای سوزاندن آماده کنند، این مشکلات فنی باعث شده پروژه با تاخیر مواجه شود.

وی یادآور شد: زمانی که افراد برای ورود تکنولوژی دستگاه زباله‌سوز ورود پیدا کردند به این مباحث کارشناسی توجه نکردند.

رئیس سازمان پسماند مازندران وجود مافیای زباله را رد نکرد و گفت: ما در بحث زباله خشک و ارزشمند مافیا وجود دارد البته تهمیداتی می‌شود در نظر گرفت که جلوی این مافیا گرفته شود.

زباله‌سوز نوشهر به درجه حرارت لازم می‌رسد

وی درباره کوره زباله‌سوز نوشهر که گفته می‌شود به درجه حرارت مناسب برای سوزاندان زباله نمی‌رسد را به کلی رد کرد و گفت: فرایندهای تعریف شده که کوره زباله‌سوز به ارزش حرارتی مناسب می‌رسد و تا هزار و ۲۰۰ درجه سانتیگراد بنده خودم پای مانیتور مشاهده کردم.

زرودی بحث ریجکت‌سوز بودن زباله را کاملا منتفی اعلام کرد و گفت: با خط پردازی که تعریف کردیم و خشک‌کنی که ایجاد شده بحث ریجکت‌سوز بودنش کلا منتفی است.

وی دلیل قرار گرفتن زباله خشک را سود شرکت سرمایه‌گذار اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذار معتقد است وقتی خشک‌کن در مدار قرار گیرد درجه حرارت افزایش می‌باید و در فرآیند تولید برق تولید برق بسیار موثر است.

زرودی درباره وضعیت زباله‌های موجود در این منطقه نوشهر اظهار کرد: بنده با این موضوع چندان موافق نیستیم،مراکز دفنی که عمر بالای ۲۰ سال دارد نباید بازگشایی شود چون خطرات زیست محیطی بسیاری جدی ایجاد می‌کند، برای زباله‌های موجود پوشش‌گذاری مناسب باید انجام شود.

پسماندهای زباله سوز خطرناک‌تر از پسماند

وی در پاسخ به این سوال که پسماند به جا مانده از زباله‌سوز بسیار خطرناک‌تر از زباله‌های فعلی است برای این موضوع چه فکری شده است، گفت: دو نوع زباله داریم یک نوع زباله خطرات جدی ندارد اما برای زباله‌های که خطر دارد به دلیل اینکه حجم آن بسیار کم است با حساسیت‌های لازم و در داخل کاور باید در مکان مناسب دفن شود.