مشاور وزیر کشور عنوان کرد؛ لزوم ورود جدی سرمایه گذاران به عرصه مدیریت پسماند

پنجشنبه 09 آذر 1402 ساعت 19:07
مشاور وزیر کشور عنوان کرد؛ لزوم ورود جدی سرمایه گذاران به عرصه مدیریت پسماند

مشاور وزیر کشور گفت: باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاران وارد عرصه مدیریت پسماند شوند و به این ترتیب پروژه‌های صنعتی که روی زمین مانده‌ به سرانجام می‌رسد.

به گزارش پسماند ایران، حمیدرضا طهوری صبح امروز پنجشنبه در دوازدهمین نشست تخصصی مدیران و رؤسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی شهرداری اهواز برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: همان طور که بسیج در کارهای بزرگ به روش‌های جدید و با اتکا به قوای مردم حل را مسئله کرده است موضوع مدیریت پسماند هم باید با نگاه حاکم بر بسیج انجام شود.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری گفت: ایثار و فداکاری‌های اهوازِ قهرمان در دوران دفاع مقدس، نظام اسلامی ایران را بیمه کرده است.

وی با بیان اینکه حوزه مدیریت پسماند وجوه مختلفی دارد، عنوان کرد: یک وجه آن آئین‌نامه‌ها، بازنویسی قانون مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا است و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ و فعالیت رو به پیشرفت در این زمینه هستیم.

طهوری ادامه داد: حوزه فناورانه، وجه دیگر مدیریت پسماند است که شاهد زایش‌های علمی و شیوه‌های جدید در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های بازیابی انرژی نهفته، تولید سوخت مشتق از پسماند (آر. دی. اف) از ریجکت است که می‌تواند به عنوان سوخت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: امروزه تولید آر دی اف در دنیا باب شده و این کار در چند شهر ایران هم شروع شده است و چنان چه اجرای این طرح موفقیت‌آمیز باشد و در سراسر کشور بسط داده شود دیگر دفن زباله نخواهیم داشت و درآمد پایداری هم از این باب در کشور ایجاد خواهد شد و اگر در این زمینه موفق عمل کنیم، امکان صادرات آن نیز وجود خواهد داشت.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری بیان کرد: با توجه به واردات عظیم خوراک دام، مساله تولید خوراک دام از پسماندهای تر پیگیری شد که در چند مورد پروژه‌های کوچک و بزرگ صورت گرفت و چنان چه این امر با جدیت دنبال شود از واردات بخش عمده‌ای از خوراک دام جلوگیری می‌شود؛ ضمن آنکه وزارت جهاد کشاورزی هم از طرح یادشده استقبال کرده و مذاکراتی هم در این زمینه صورت گرفته و احتمالاً شاهد تعاملات خوبی در آینده خواهیم بود.

طهوری با بیان اینکه معضل سگ‌های پرسه‌زن آزاد معضلی است که نیاز به چاره اندیشی دارد، گفت: وجود سگ‌های پرسه‌زن در شهر معضلی است که اگر به آن پرداخته نشود باعث بروز خساراتی به جامعه و شهروندان خواهد شد.

وی افزود: اگرچه عقیم سازی سگ‌ها راه‌حلی است که مورد وفاق است اما در این زمینه فناوری هم به کمک آمده و پیشنهادهای دانش بنیانی هم وجود دارد که امید است کمک مؤثری به رفع این معضل کند.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری موضوعات پسماند تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاران وارد این عرصه شوند و به این ترتیب پروژه‌های صنعتی که روی زمین مانده‌اند، به سرانجام می‌رسند.

اخبار مشابه