گفتگوی اختصاصی در مورد سامانه هوشمند مدیریت ناوگان جمع آوری رشت پاک

شنبه 25 آذر 1402 ساعت 20:00

همزمان با طراحی و اجرا سامانه هوشمند مدیریت ناوگان جمع آوری "رشت پاک" علی مقصودی رئیس سازمان مدیریت پسماند رشت در گفتگو با پایگاه خبری پسماند ایران در مورد نحوه فعالیت این سامانه و اهداف اجرای آن توضیحاتی را ارائه نمودند. 

هدف از طراحی و اجرا سامانه هوشمند مدیریت ناوگان جمع آوری "رشت پاک" چیست ؟

5 هدف اصلی مد نظر است :

1 -  رفاه حال شهروندان ( اعم از خانوار و ادارات ) برای دریافت خدمت درب منزل و به ساده ترین و در دسترس ترین روش است. ( به این معنی که بجای اینکه شهروندان درگیر تحویل زباله خشک خود شوند شهرداری بعنوان نهادی خدمت رسان این امکان را در محل شهروند ارائه می دهد ).

2 -  ارئه خدمتی بصورت 724 (  هر 7 روز هفته و 24 ساعته ) به شهروندان و ادارات  است به نحوی که شهروند بتواند به سهولت درخواست مراجعه ناوگان جمع آوری را در هر زمان دلخواه ثبت نماید.

3 – ایجاد زیر ساختی تا بواسطه آن حرکت ناوگان جمع آوری دارای صرفه اقتصادی باشد به این معنا که سیستم نرم افزاری با تحلیل  مسیر و وضعیت ترافیک شهری رشت بتواند بهینه ترین مسیر و زمان را به راننده ناوگان نمایش و  وی را راخنمایی نماید.

4 – مدیریت بهتر تفکیک از مبدا در راستای جلوگیری از دسترسی شاخه های جمع اوری غیر مجاز و سنتی به زباله.

5 – با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حرکت بسوی شهر هوشمند استفاده از ابزاری هوشمند برای نهادی خدمت رسان امری ضروری و حیاتی به حساب می آید، پلتفرم موجود یک گام برای رسیدن به رشتی هوشمند است.

 

رشت پاک بر چه اساسی طراحی گردیده است ؟

سامانه هوشمند جمع آوری پسماند خشک با عنوان "رشت پاک" که با بهره گیری از سرویس نقشه داینامیک بر پایه هوش مصنوعی یکی از شرکتهای معتبر حوزه فناوری اطلاعات که هم اکنون با بیش از ۱۰ میلیون نصب تنها در سیستم عامل اندروید مشغول ارایه خدمت مسیریابی به هموطنان است،  طراحی گردیده است

تحلیل ترافیک و اپلیکشن های مسیریابی در رشت پاک به چه صورت می باشد؟

در طراحی سامانه هوشمند مدیریت ناوگان جمع آوری "رشت پاک" از یکی از شرکتهای معتبر داخلی وب سرویس تجاری نقشه با امکان تحلیل و پایش به لحظه وضعیت ترافیکی رشت و هدایت رانندگان ناوگان جمع آوری، خریداری و در حال بهره برداری می باشد.

در شیوه های سنتی جمع آوری داده و هدایت رانندگان با اتکا بر اپراتور و یا شخص راننده نیاز به اپراتور بوده که برای جمع آوری پسماند خشک لاجرم می بایست به وسیله تماس با رانندگان خوردرو نسبت به ارائه آدرس و مکان های جمع آوری از خانوار اقدام نمایند، بدیهی است علاوه بر سرعت کم این روش راندمان هر خودرو و نهایتا کل ناوگان جمع آوری به شدت کاهش می یابد.

استفاده از هوش مصنوعی و نقش کاربر انسانی در هدایت ناوکان جمع اوری رشت پاک به چه صورت است ؟

در الگوریتم پیاده سازی شده در سامانه ی "رشت پاک " تنها یک کاربر انسانی در نقش ناظر سیستم بوده و تقسیم بندی وظایف روزانه رانندگان ناوگان بر اساس تراکم درخواست‌های ثبت شده، تعداد نقاط، محل نقاط و با توجه به پیش بینی وضعیت ترافیکی شهر رشت بواسطه سرویس نقشه هوشمند، تقسیم بندی می گردد، لذا حجم کاری رانندگان ناوگان همیشه در حالت متعادل قرار خواهد داشت.

با عنایت به اینکه تاکنون چندین شرکت در طی سالیان گذشته عملکرد موفقی در جمع آوری پسماند خشک رشت نداشته اند و ناگزیر به ترک فعالیت گردیده که اصلی ترین دلیل عدم موفقیت نیز عدم توجیه اقتصادی با توجه هزینه سوخت، استهلاک وسایط نقلیه و هزینه های نیروی انسانی و اتلاف زمان، بدلیل ترافیک بزرگترین و پرتراکم ترین شهر شمال کشور ( رشت ) بوده است لذا تنها راهکاری که پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه فناوری و حوزه اجرایی پسماند احصا شد، حذف مدیریت انسانی بر ناوگان و استفاده از سرویس نقشه بر پایه "هوش مصنوعی" در هدایت ناوگان جمع آوری ، مناسب ترین راهکار تشخیص داده شده است.

با توجه به اینکه مدیریت ناوگان این سامانه با بهره گیری از وب سرویس های یکی از شرکتهای دارای زیر ساخت جی آی اس و نقشه های برخط جز موفق ترین استارت آپ های کشور و بسیار  پرکاربرد در ایران ( و برخی کشورهای دیگر نظیر افغانستان ) طراحی گردیده و با تکیه بر این منطق که آن سرویس نیز بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده است در نتیجه تمامی سامانه هایی که از وب سرویس این شرکت استفاده می نمایند به نحوی از انحا از هوش مصنوعی بهره می جویند.

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان جمع آوری "رشت پاک" چه مزایای نسبت به سامانه های مشابه در ایران دارد ؟

مهمترین مزیت این سامانه مدیریت رانندگان ناوگان حمل و نقل بدون دخالت نیروی انسانی و با استفاده از هوش مصنوعی موجود در سرویس نقشه بکار رفته در آن است ( که سبب ایجاد صرفه اقتصادی در منابع انسانی و هزینه های ریالی نظیر سوخت و استهلاک می باشد )

امکان مشاهده زمان رسیدن مسئول جمع آوری به محل شهروند یا سازمان توسط شهروند یا نماینده آن.

ایجاد سیستم امتیاز دهی به شهوروندان و سیستم پاداش های غیر نقدی نظیر دریافت بیمه نامه های معمول خانوار بصورت رایگان.

 

اخبار مشابه