تخصیص 11 میلیارد تومان اعتبار جهت احداث کارخانه زباله‌سوز در استان گیلان/ تفکیک زباله از مبدأ گامی جهت مدیریت پسماند در استان گیلان

سه شنبه 13 آبان 1393 ساعت 08:10

 


مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: در حال حاضر 11 میلیارد تومان اعتبار برای تأسیس کارخانه زباله‌سوز در استان گیلان به سازمان محیط زیست تخصیص داده شده است.


محمدرضا برجی مدیرکل محیط زیست استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بحران مدیریت پسماند در استان گیلان گفت: اداره کل محیط زیست استان گیلان با اجرای چندین طرح در تلاش است تا معضل مدیریت پسماند در سطح استان را تا حدودی برطرف سازد.
وی با اشاره به ترویج فرهنگ مدیریت پسماند در افکار عمومی اظهار داشت: سازمان محیط زیست پسماند در افکار عمومی اظهار داشت: سازمان محیط زیست استان گیلان با همکاری صدا و سیما به طور مرتب در بحث مدیریت پسمان و تفکیک زباله از مبدأ آموزش و اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: یکی دیگر از این طرح‌ها آموزش صحیح مدیریت پسماند در مدارس است تا از این طریق هم دانش‌آموزان و هم خانواده‌ی آنها آموزش لازم را ببینند و عامل دیگر تشکل‌های مردمی هستند که در بحث آموزش با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.
وی با اشاره به مصوبه کارگروه مدیریت پسماند در سطح استان بیان داشت: با توجه به مصوبه کارگروه مدیریت پسماند در سطح استان تمام شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف شده‌اند تا اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را در حوزه‌های استحفاظی خود اجرایی کنند.
برجی با اشاره به تخصیص اعتبار برای احداث کارخانه‌های زباله‌سوز در استان گیلان اظهار داشت: در حال حاضر 11 میلیارد تومان اعتبار برای تأسیس کارخانه زباله‌سوز در شهر رشت به سازمان محیط زیست تخصیص داده و بر اساس این اعتبار اقدامات لازم جهت احداث کارخانه در حال اجرا است.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به برنامه پنجم افزود: طبق قانون برنامه پنجم استان‌های شمالی نباید اصلا محلی برای دفن پسماند داشته باشند و استان گیلان با توجه به اقلیم مطلوب و شکننده‌اش از این قاعده مستثنی نیست.
وی در ادامه افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در استان، گیلان به دو کارخانه زباله‌سوز در شرق استان یکی در شهر رشت و دیگری در شهر انزلی و یک زباله‌سوز در غرب استان، در شهر تالش نیازمند است تا مشکل زباله‌سوز در استان گیلان برطرف شود.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به گردشگر بودن استان بیان داشت: با توجه به اینکه استان گیلان یکی از قطب‌های گردشگری ایران است بودجه احداث کارخانه زباله‌سوز باید از محل اعتبارات ملی تأمین شود.
برجی توضیح داد: استان گیلان تنها مختص به جمعیت 2.5 میلیون نفری گیلان نیست بلکه بر اساس آمار اعلام شده تابستان امسال 18 میلیون گردشگر وارد گیلان شده‌اند پس باید برنامه‌های اعتباری بر اساس 20 میلیون نیز مدیریت شود.
وی در پایان گفت: با اعتبار ارائه شده حداقل سه سال طول می‌کشد تا یک کارخانه زباله‌سوز در گیلان احداث شود و اگر اعتبارات تأمین نشود شاید احداث این کارخانه بیش از 10 سال طول بکشد.