حیوانات وحشی را به شهر دعوت نکنیم

پنجشنبه 15 آبان 1393 ساعت 12:35

 

 

 

حیوانات وحشی را به شهر دعوت نکنیم


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر گفت: با رعایت موازین اصولی در دفع پسماندها به ویژه در فصل سرد سال، حیوانات وحشی را به محدوده شهر و روستا دعوت نکنیم.


پسماند ایران : "سعید حقیقی‌هیر" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حضور حیوانات وحشی از جمله گرگ و روباه در حاشیه شهرها و روستاها به ویژه در فصل سرد سال، با نحوه مدیریت دفع پسماندها مرتبط بوده و در صورت عدم توجه مناسب به مقوله مدیریت پسماند، حیوانات وحشی به ویژه در فصل سرد سال به نزدیکی مناطق مسکونی آمده و به این امر عادت می‎کنند.
وی افزود: در چرخه طبیعت، حیات وحش به طور طبیعی خود را با تغییر فصل سازگار نموده و حیوانات وحشی در حالت طبیعی به نزدیکی مناطق مسکونی نمی‌آیند، مگر آنکه برخی الزامات زیست محیطی توسط انسان‎ها نادیده گرفته شود.
حقیقی‌هیر تصریح کرد: متاسفانه شکار غیرمجاز و بی‌رویه حیوانات وحشی از جمله علف‌خواران که طعمه طبیعی گوشت‌خواران به شمار می‌روند، از یک سو و دفع غیراصولی پسماند از سوی دیگر، باعث جلب حیواناتی نظیر گرگ و روباه به مناطق حاشیه شهرها و روستاها می‌شود. لذا لازم است ساکنان این مناطق و متولیان مربوطه، توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
این مسئول خاطرنشان کرد: حیوانات سالم در حیات وحش به ندرت به انسان‎ها حمله می‌کنند و لازم است به منظور حفظ ساختارهای طبیعی و بهبود کیفیت محیط زیست، تاحد امکان از کشتن حیوانات وحشی اجتناب کرد، لیکن معدوم‌سازی و دفن بهداشتی حیوانات مبتلا به هاری با جدیت در دستور کار مسئولان قرار دارد.