: جايگزيني سطل هاي زباله تفکيکي و مکانيزه به جاي مخزن هاي توري فلزي

یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 15:30

 

 

رييس کميسيون بهداشت و محيط زيست شورای شهر رشت خبر داد:
جايگزيني سطل هاي زباله تفکيکي و مکانيزه به جاي مخزن هاي توري فلزي


رييس کميسيون بهداشت و محيط زيست شورای شهر رشت گفت: موضوع زباله و بازيافت آن يکي از مهمترين مباحث در زندگي شهري است که حجم زيادي از فعاليت مديران حوزه شهري را به خود اختصاص مي دهد.


به گزارش پسماند ایران، دکتر فرانک پيشگر در اولين جلسه دومين سال کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامي دوره چهارم اظهار کرد: کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي دوره چهارم به دنبال طرحها و دستورهايي است که با تصويب آنها در جهت رفاه و آسايش شهروندان و براي ايجاد شرايط ايده آل بهداشتي و محيط زيستي گام بردارد.
وي با بيان الزام در صدور مجوزها درخصوص نصب آنتن هاي مخابراتي در سطح شهر رشت گفت: دکل ها و آنتهاي مخابراتي که از سوي اپراتورهاي مختلف براي آنتن دهي در سطح شهر نصب مي گردد؛ داراي امواج مضر براي سلامتي شهروندان است و علاوه بر اين به نماي شهر نيز چهره زشتي مي دهد.
وی با اشاره به اينکه بر طبق قانون بايد براي احداث اين دکل ها موارد ايمني و جانمايي از سوي شرکت مخابرات لحاظ شود گفت: بايد اثرات زيان آور اين آنتن ها با حضور کارشناسان بهداشت و محيط زيست در جلسات مشترک با کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: مکاتباتي در اين زمينه با دانشگاه علوم پزشکي گيلان و اداره کل حفاظت محيط زيست براي بررسي کارشناسانه اين معضل صورت گرفته است که انشاء الله در جلسات آتي تعامل هاي بيشتري انجام خواهد شد.
دکتر فرانک پيشگر در زمينه دستور" الزام شهرداري به تغيير الگو و کاهش مصرف کيسه ها، ظروف و محصولات پلاستيکي و جايگزين کردن آنها با مواد قابل بازيافت غير پلاستيکي " اظهار کرد: موضوع زباله و بازيافت آن يکي از مهمترين مباحث در زندگي شهري است که حجم زيادي از فعاليت مديران حوزه شهري را به خود اختصاص مي دهد.
وي با بيان اينکه زباله هاي پلاستيکي از معضلات جدي محيط زيست در طبيعت محسوب مي شوند گفت: سالانه ميليون ها تن زباله وارد طبيعت مي شوند که زباله هاي پلاستيکي 80 درصد اين پسماندها را تشکيل مي دهند و باعث ايجاد اختلال در اکوسيستم و طبيعت هستند.
رييس کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا افزود: دستور مطرح شده، شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن را ملزوم مي کند تا در فروشگاههای زنجيره اي بزرگ و فروشگاههاي وابسته به شهرداري از پاکت ها و کيسه ها و ظروف قابل بازيافت غير پلاستيکي براي عرضه به مشتريان استفاده کند.
وي تاکيد کرد: کليه مراکز وابسته به شهرداري از جمله بازارهاي سازمان ميادين و تره بار، فروشگاههاي تعاوني مصرف شهرداري و ... در اين طرح مورد نظر است.
پيشگر اذعان کرد: فرهنگ سازي و تنوير افکار عمومي در جهت ترغيب شهروندان به استفاده از محصولات قابل بازيافت تاثير بسزايي در حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از توليد پسماند غيرقابل بازيافت دارد.
وي با اشاره به اينکه براي برنامه ريزي و چگونگي بسط و گسترش اين طرح بايد کميته اي با حضور مديران شهري تشکيل شود، خاطرنشان کرد: براي نظارت بر حسن اجراي اين طرح کميته برنامه ريزي و نظارت با حضور اعضايي شامل رييس کميسيون بهداشت و محيط زيست، معاونت خدمات شهري، رييس يا نماينده اداره درآمد شهرداري، مديرعامل سازمان پسماند و مديرعامل سازمان ميادين و تره بار تشکيل خواهد شد.
وي گفت: براساس اين طرح شهرداري موظف است ظرف مدت 3 ماه به تشکيل کميته فوق و اجراي طرح مربوطه اقدام نمايد.
فرانک پيشگر افزود: مديريت دفع مواد زائد و جمع آوري آنها يکي از اصول مهم در بهسازي محيط و ايجاد فضاهاي سالم و بهداشتي براي زندگي شهروندان است.
وي با بيان اينکه سبدهاي فلزي تعبيه شده در درب منازل براي دفع زباله، چهره زشتي به نماي شهري مي دهد، اظهار کرد: تلمبار شدن زباله در داخل و اطراف توري فلزي و شيرابه حاصل از زباله ها موجب ايجاد بوي تعفن مي گردد و بايد براي برطرف کردن اين معضل چاره اي انديشيده شود.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر روشها و امکانات جديدي براي دفع و تجميع زباله در مناطق شهري در کشور استفاده مي شود گفت: بهره گيري از سطل هاي زباله مکانيزه و سطل هاي زباله تفکيکي به رعايت فواصل در نقاط مختلف شهري و معابر در اين طرح مدنظر است.
پيشگر اضافه کرد: تعبيه توري هاي فلزي زباله توسط سازندگان واحدهاي مسکوني از مصوبات شوراهاي دوره گذشته شهر رشت است و بايد مصوبه جديدي با مضمون تعبيه سطل هاي زباله مکانيزه و سطلهاي زباله تفکيکي و همچنين سيستم شوتينگ زباله در ساختمان به جاي اين مصوبه لحاظ گردد.
رييس کميسيون بهداشت در زمينه فرهنگ سازی نيز تاکيد کرد: بودجه اي که براي فرهنگ سازي و آموزش در بحث پسماند در سالهاي گذشته تعيين مي شد 50 ميليون تومان بود که در شوراي اسلامي دوره چهارم به دليل اهميت موضوع اين مبلغ به 270 ميليون تومان ارتقا يافته است و سازمان پسماند فعاليت هاي خوبي را در زمينه تبليغات محيطي، رسانه اي و چاپ بروشور و غيره براي نهادينه کردن فرهنگ توليد پسماند و استفاده از مواد قابل تجزيه آغاز کرده است.
در ادامه جلسه، اسماعيل حاجي پور عضو کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامي کلانشهر رشت نيز در اين زمينه اظهار کرد: بايد با مساله نصب دکل هاي مخابراتي در سطح شهر به صورت منطقي رفتار کنيم و از انجام روشها و دستورالعمل هاي قهريه پرهيز نماييم.
وي با اشاره به اينکه دنيا در حال پيشرفت است و کشور ما نيز در راه توسعه قدم بر مي دارد اضافه کرد: ما نمي توانيم جلوي تکنولوژي و پيشرفت موانعي قرار دهيم بلکه تنها روشي که مي توان پيش گرفت اين است که با بررسي هاي کارشناسي و شناخت علمي آن شيوه اي را که سودمند است لحاظ کنيم.
حاجي پور تصريح کرد: براي ارزيابي تاثيرات مخرب دکل هاي مخابراتي بر جسم و روان جمعيت ساکن آن محدوده ها بايد تيمي از متخصصان بهداشتي و زيست محيطي در اين زمينه نظر دهند.
وی در خصوص اجراي اين طرح " الزام شهرداري به تغيير الگو و کاهش مصرف کيسه ها، ظروف و محصولات پلاستيکي و جايگزين کردن آنها با مواد قابل بازيافت غير پلاستيکي " نیز گفت: پيشنهاد بنده اين است که اين طرح به صورت پايلوت در برخي ناحيه هاي شهر انجام شود و امکانات و هزينه هايي براي اجراي درست آن لحاظ شود.
وي خاطر نشان کرد: فرهنگ استفاده از مواد تجزيه پذير براي حفظ طبيعت و محيط زيست بايد نهادينه شود و اين امر نيز نيازمند برنامه ريزي و بيان مکرر و عاميانه، به طوري که براي تمامي اقشار جامعه قابل درک باشد، است.
سيد رضا موسوي روزان، عضو شوراي شهر نيز در ادامه اين بحث گفت: در کميسيون ماده 100 به صراحت در زمينه نصب دکل هاي مخابراتي مواردي بيان شده، چون اين دکل ها جزء ساخت و سازهاي شهري محسوب مي شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخطي در زمينه نصب و جانمايي آنها دستور تخريب صادر خواهد شد.
وي تاکيد کرد: در مورد احداث دکل مخابراتي در ساختمان شهرداري رشت که بدون توجه به شرايط مکان آن ايجاد شده بود پيگيري هاي لازم از طرف کميسيون ماده 100 شهرداري انجام و دستور تخريب آن صادر شد.
وي خاطرنشان کرد: همانگونه که بايد به زيبايي شهري در مورد نصب آنتن هاي مخابراتي و جانمايي آن طبق قوانين توجه شود، سلامتي شهروندان نيز بايد مدنظر مسئولين، شرکت هاي مخابراتي و اپراتورها قرار گيرد.
مظفر نيکومنش نودهي عضو شوراي اسلامي کلانشهر رشت نيز در مورد اجراي اين طرح عنوان کرد: بايد جلساتي با حضور رييس اصناف و اتحاديه هاي خواروبار فروشان براي بحث استفاده از کيسه هاي غير پلاستيکي براي عرضه محصولات در فروشگاهها تشکيل شود.
وي با بيان اينکه ارايه کيسه هاي غير پلاستيکي تجزيه پذير بايد متناسب با شرايط جوي شهر رشت صورت گيرد گفت: استفاده از پاکت هاي کاغذي با توجه به آب و هواي رشت که عموما باراني است، براي مشتريان ايجاد دردسر مي کند و در زمينه ارايه کيسه هاي خريد بايد نمونه خوب و مستحکمي جايگزين کيسه پلاستيکي شود.
فاطمه شيرزاد ديگر عضو کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا در زمينه الزام شهرداري در استفاده از کيسه هاي غير پلاستيکي تجزيه پذير در فروشگاههاي خود، عنوان کرد: طرح بسيار خوبي است چون يک راهکار جديد براي جايگزين کردن مواد تجزيه پذير به جاي کيسه هاي پلاستيکي که از معضلات محيط زيست هستند، به شمار مي رود.
وي افزود: بايد با نهادينه کردن فرهنگ صحيح در مدارس، نهادهاي دولتي و ... توسط صداوسيما، رسانه هاي مکتوب و مجازي براي اصلاح الگوي مصرف گام برداريم.
شيرزاد گفت: سازمان پسماند شهرداري با توجه به شرح وظايفي که دارد و بودجه اي که در خصوص نهادينه کردن فرهنگ استفاده از محصولات تجزيه پذير و همچنين توليد زباله کمتر در بين مردم هزينه مي کند در اين ميان نقش بسزايي دارد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع :خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)