بی خطر سازی زباله های عفونی بیمارستان های اصفهان زیر نظر محیط زیست انجام می شود

سه شنبه 20 آبان 1393 ساعت 03:28

 

 

 

بی خطر سازی زباله های عفونی بیمارستان های اصفهان زیر نظر محیط زیست انجام می شود

 

مسئول واحد کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بی خطر سازی و امحاء زباله های عفونی بیمارستان ها در اصفهان با نظارت آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام می شود.
اعظم چراغی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بی خطر سازی پسماندهای عفونی بیمارستان ها با هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان بعنوان ناظر عالی برای انجام آزمایش های میکروبی توسط آزمایشگاه معتمد صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه فقط یک آزمایشگاه معتمد محیط زیست در اصفهان فعال است، اظهار کرد: هر سه ماه یک بار از خروجی دستگاه های بی خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان ها پس از فرایند امحا، نمونه گیری شده و در این آزمایشگاه مورد آزمایش میکروبی ( تست اسپور) قرار می گیرد.
این کارشناس تصریح کرد: علاوه بر آزمایشگاه معتمد محیط زیست، چهار آزمایش فیزیکی و شیمیایی نیز توسط خود بیمارستان درباره خروجی دستگاه بی خطرسازی زباله های عفونی انجام می شود.
چراغی با تاکید بر اینکه همه مراحل بی خطرسازی پسماندهای بیمارستان های استان بر اساس ضوابط و قوانین موجود صورت می گیرد گفت: تا کنون مشکل جدی درباره عملکرد دستگاه های بی خطر سازی پسماندهای عفونی بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود نداشته است.
وی افزود: در برخی موارد اشکالات جزئی وجود داشته که با دادن تذکر ، رفع و اصلاح شده است.
مسئول واحد کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: همه بیمارستان های آموزشی و درمانی شهر اصفهان مجهز به دستگاه بی خطرسازی و امحا زباله های عفونی هستند.
وی تصریح کرد: در سطح استان نیز همه بیمارستان های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بجز دو بیمارستان خصوصی مجهز به این دستگاه هستند.
چراغی ادامه داد: یکی از این دو بیمارستان خصوصی، دستگاه بی خطرسازی را خریداری کرده و در حال تامین فضای فیزیکی برای راه اندازی آن است و به بیمارستان دیگر برای تامین این دستگاه اخطار داده شده است.
به گفته وی زباله های عفونی این دو بیمارستان خصوصی هم اکنون توسط بخش خصوصی، بی خطرسازی و امحاء می شود.
وی با بیان اینکه 52 بیمارستان در استان اصفهان فعال است، افزود: تعدادی از این بیمارستان ها مانند الزهرا(س) دارای دو دستگاه بی خطرسازی پسماندهای عفونی هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه ( از جمله پسماندهای پزشکی) به عهده تولید کننده است و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنند.
همچنین بر اساس ماده 64 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته، بی خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده توسط مراکز عمده تولیدکننده پسماند پزشکی ویژه (مانند بیمارستانها) و در شهرهای متوسط و بزرگ باید در محل تولید انجام شود.
تیمور باجول، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد زائد شهرداری اصفهان پیش از این گفته بود: روزانه حدود ۲۰ تن زباله بیمارستان های شهر اصفهان ضدعفونی و امحاء می شود که فقط کار انتقال و دفن آنها بر عهده شهرداری است.