شهروندان دیشموک برای ساماندهی جایگاه دفن زباله 11 سال است انتظار می کشند

سه شنبه 20 آبان 1393 ساعت 13:34

 

 

شهروندان دیشموک برای ساماندهی جایگاه دفن زباله 11 سال است انتظار می کشند


شهر دیشموک پس از 11 سال از شهر شدن هنوز جایگاه دفن زباله مناسب ندارد و مردم این شهر و پنج روستای همجوار آن از وضعیت دفن زباله ها گله مند هستند.
نبود جایگاه دفن زباله در شهر دیشموک و رها کردن زباله ها در محل هایی از این منطقه ضمن اینکه چهره ورودی شهر را نازیباکرده مشکلات زیادی از جمله بهداشتی را برای روستاهای همجوار نیز به وجود آورده است.
رها کردن زباله در طبعیت منطقه موجب آلودگی های زیست محیطی و از سویی سلامت دام و مردم روستاهای اطراف را به مخاطره انداخته است.
شیرابهای زباله های شهر دیشموک به آب رودخانه فارتق در پایین دست می ریزد و آلودگی ناشی از این روش دفع و جمع آوری زباله در دیشموک سلامتی اهالی منطقه را تهدید می کنند.
یکی از کشاورزان بخش دیشموک با بیان اینکه چند سال است از آب رودخانه فارتق برای کشاورزی استفاده می کند به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه ارتفاع جایگاه کنونی دفع زباله نسبت به زمین های کشاورزی بالاتر است، مسوولان باید در این راستا نسبت به ساماندهی و دفن اصولی زباله های شهر اقدام لازم انجام دهند.
علی تازنگ یکی از شهروندان دیشموک با بیان اینکه رها کردن زباله در ورودی، منظر شهر سردسیری و تاریخی دیشموک را برای هر گردشگری زشت کرده گفت: بیش از 11 سال است که زباله های شهر دیشموک بدون هیچ گونه نظارتی در طبیعت رها می شوند.
وی با اشاره به تغذیه احشام و پرندگان از این زباله ها افزود: تاکنون دامهای زیادی از روستاهای همجوار بر اثر استفاده از این زباله ها به عنوان تغذیه از بین رفته است.
محمد بابایی ساکن یکی از روستاهای که از وضعیت نامناسب زباله در ورودی شهر دیشموک گله منداست نیز گفت: بوی نامطبوع این زباله ها مشام مردم روستاهای اطراف را آزار می دهد.
وی افزود: سالهای زیادی است مردم در انتظارساماندهی وضعیت جایگاه دفن زباله دیشموک هستند اما هر روز برمشکلات آن افزوده می شود.
شهردار دیشموک با اشاره به مشکلات جایگاه دفن زباله این شهر گفت: جایگاه کنونی دفن زباله مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.
'جبار روشن ' با اشاره به تعیین زمین برای جایگاه دفن زباله افزود: کمبود اعتبار، معارضات اجتماعی و همکاری نکردن مردم مهم ترین مشکلات ایجاد جایگاه دفن زباله جدید در شهر دیشموک است.
وی فاصله جایگاه کنونی دفن زباله با شهر و روستاهای همجوار را نامناسب دانست و گفت: برای بهره برداری از جایگاه دفن زباله جدید افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
روشن تصریح کرد: درصورت تامین اعتبار جایگاه دفن زباله تا پایان اردیبهشت 94 به بهره برداری خواهد رسید.
وی ظرفیت تولید زباله در شهر دیشموک را روزانه شش تن اعلام کرد و گفت: شهرداری دیشموک ماشین حمل زباله مناسب در اختیار ندارد.
شهر دیشموک با جمعیتی افزون بر هفت هزار نفر در فاصله 95 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا