آسمان آبی و زمین پاک دو اولویت شهرداری تهران برای تحقق شهر سالم

شنبه 06 دی 1393 ساعت 03:42

 

 

 

 

آسمان آبی و زمین پاک دو اولویت شهرداری تهران برای تحقق شهر سالم

 

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران گفت: آسمان آبی و زمین پاک دو اولویت اصلی شهرداری در راستای تحقق شهر سالم است که دستیابی به آن تنها با مشارکت مردم درحفظ محیط زیست میسر می شود.
'علی محمدشاعری'روز جمعه درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه کمپین آسمان آبی و زمین پاک اقدام مناسبی برای جلب مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست است، افزود: این کمپین از سوی شهرداری تهران با هدف آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان برای ایجاد حساسیت های اجتماعی و رفع آلودگی هوا وکاهش منابع آلاینده آب و خاک راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه شهروندان در این کمپین نقش بسیار مهم و اساسی دارند، افزود: شهروندان تهرانی با ارائه پیشنهادهای موثر و عملی و ارائه ایده های خلاقانه و نوآورانه می توانند نقش خود در برخورداری از آسمان آبی و زمین پاک را ایفا کنند.
شاعری تصریح کرد: این کمپین درسطح خانواده ها،محلات و مناطق 22 گانه به صورت گسترده با همکاری شهرداری تهران و انجمن های مردمی دوستداران محیط زیست برگزار می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه کمپین آسمان آبی و زمین پاک، شاهد کاهش رفع آلاینده های هوا و بهبود رفتارهای اجتماعی شهروندان در راستای دستیابی به شهر سالم با حفظ و پاسداشت محیط زیست باشیم.
رییس ستاد محیط زیست شهرداری با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست شهری تنها با مشارکت شهروندان ممکن است، گفت: کاهش مصرف انرژی، استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر، تفکیک زباله از مبدأ و جلوگیری از رهاسازی انواع فاضلاب های آلاینده از جمله راهکارهای موثر برای حفظ محیط زیست با هدف دستیابی به شهری سالم است.
وی ادامه داد: معاینه فنی خودرو، اجرای مقررات ملی ساختمان به منظور کاهش آلاینده های صوتی و رعایت استانداردهای محیط زیست شهری و جلوگیری از رهاسازی پساب های صنعتی و پسماندهای خطرناک به عنوان اقدامات موثر برای تحقق اصل آسمان آبی و زمینی پاک در شهر تهران با مشارکت شهروندان عملی خواهد شد.
شاعری با اشاره به اینکه هر شهروند تهرانی روزانه 700 گرم زباله خانگی تولید می کند، افزود: این حجم تولید زباله 40 درصد بیشتر از میانگین جهانی تولید زباله شهروندان در کشورهای توسعه یافته است.
وی افزود: همچنین مصرف آب شهروندان تهرانی 70 لیتر بیشتر از سرانه استاندارد است و میزان مصرف انرژی نیز در تهران چهار برابر متوسط جهانی است.
شاعری با اشاره به اینکه اگر می خواهیم هوای شهر پاک و سالم باشد، باید الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم، افزود: باید مصرف گرایی را تعدیل و چرخش مصرف خود را به سمت کالاها و محصولات سازگار با محیط زیست از جمله انرژی های نو سوق دهیم.
وی با بیان اینکه شهر تهران با مشکلات زیادی در بخش های آب ، هوا و آلاینده های زیست محیطی مواجه است، گفت: متاسفانه زیبایی های شهر تهران در سایه آلودگی های محیط زیست پنهان شده است.
وی با بیان اینکه روزانه بیش از هفت هزار تن زباله در تهران تولید می شود، افزود: مشارکت جمعی شهروندان برای کاهش زباله تولیدی و تفکیک زباله از مبدا نقش مهمی در رفع مشکلات زیست محیطی شهر تهران دارد.
کمپین آسمان آبی – زمین پاک با هدف آموزش رفتارهای ترافیکی و ارتقای فرهنگ رانندگی و نیز توجه شهروندان به موضوعات زیست محیطی؛ فردا (شنبه) با حضور مسوولان و مدیران شهری در مناطق مختلف شهر تهران آغاز می شود.