ساخت سه نیروگاه زباله سوز در گیلان با جدیت دنبال می شود

یکشنبه 07 دی 1393 ساعت 11:48

 

 

ساخت سه نیروگاه زباله سوز در گیلان با جدیت دنبال می شود

 

مدیرعامل مدیریت پسماند گیلان از ساخت سه نیروگاه زباله سوز در استان خبر داد و گفت: هم اکنون روند ساخت و تکمیل این نیروگاه ها در سه منطقه رشت، شرق و غرب استان با جدیت دنبال می شود.


'افشین پور علی' روز یکشنبه در حاشیه نشست پسماند شهرستان رودسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص ساخت این واحد در مرکز استان افزود: با تکمیل این پروژه، نیروگاه زباله سوز رشت روزانه می تواند 600 تن زباله خانگی را به انرژی برق تبدیل کرده و معضل دفع غیربهداشتی زباله های مرکز استان را برطرف کند.
به گفته وی، نیروگاه های زباله سوز در راستای استفاده مناسب از پسماندهای تولید شده احداث می شوند تا راه نجاتی بر دفع نامناسب آن ها و استفاده بهینه از زباله ها باشند.
پور علی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون دو کارخانه کمپوست در رشت و انزلی فعالیت دارند، اظهار کرد: در زمان حاضر فاز اول کارخانه کمپوست رشت با ظرفیت 400تن در روز مشغول بکار است و فاز دوم نیز در حال تعمیرات تکمیلی قرار دارد که تا ظرف یک ماه آینده وارد چرخه کار می شود و انزلی هم با ظرفیت 150تن در روز در حال فعالیت است.
به گفته وی رفع نواقص و تقویت کارخانه های کمپوست رشت، انزلی و رودسر نیز در دستور کار بوده که با جدیت پی گیری می شود.
وی در ادامه مبحث تفکیک زباله از مبدا را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: ترویج تفکیک زباله از مبدا در کاهش تولید زباله نقش بسیار مهمی داشته و دیگر اینکه با استفاده از کارخانجات کمپوست، مواد غذایی موجود در زباله را مدیریت و در مرحله بعد خواهیم توانست با استفاده از کارخانه های زباله سوز کل زباله استان را مدیریت کنیم.
پورعلی در مورد وضعیت کارخانه کمپوست رودسر گفت: تلاش می کنیم کارخانه را با توجه به مشکلاتی که هست با حداقل مشکلات راه اندازی کنیم.
وی اضافه کرد: حداکثر ظرفیت این کارخانه در حال حاضر 100تا 120تن است که در طول دوره آزمایشی نقاط ضعف آن را شناسایی و بر طرف خواهیم کرد.
مدیرعامل مدیریت پسماند استان گیلان روز یکشنبه به منظور تمهید مقدمات لازم برای راه اندازی آزمایشی کارخانه کمپوست رودسر و شرکت در نشست پسماند به شهرستان رودسر عزیمت کرده است.
به گزارش ایرنا، روزانه دو هزار تن پسماند در گیلان تولید که بخش مهمی از آن در طبیعت دفع می شود. این مقدار زباله توسط یک میلیون جمعیت روستایی و یک و نیم میلیون جمعیت شهری تولید می شود.
هم اکنون از مجموع شهرستان های گیلان، 11 شهر پسماند خود را به مرکز استان منتقل می کنند و ظرفیت تحویل روزانه کارخانه کمپوست رشت 400تن زباله است که آن را به کودآلی تبدیل می کند.
گفتنی است استان های شمالی از جمله گیلان به دلیل تولید زیاد زباله ناشی از جمعیت شناور گردشگران، اقلیم خاص و محدودیت زمین با مشکلات زیادی در دفن و بازیافت زباله مواجه هستند. شهرستان رودسر در شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا