بحران زباله در شمال کشور در یک مستند

دوشنبه 08 دی 1393 ساعت 03:04

 

 

بحران زباله در شمال کشور در یک مستند


یاسر طالبی، کارگردان مستند «زباله در زباله» با اشاره به بحران زباله در شهرهای شمالی کشور، گفت: بحران زباله و مقابله با آن در شهرهای شمالی کشور به ویژه در سواحل دریای خزر موضوعی است که مسئولان باید به آن توجه ویژه‎ای داشته باشند که به این اقلیم کشورمان آسیب نرسد. در این مناطق زمین‎های بایر کم است و دفن کردن زباله و یا پاشیدن آهک نمی‎تواند کارکرد داشته باشد در نتیجه باید پژوهشی انجام شود تا به موارد بهتری برسیم.
وی ادامه داد: در مستند «زباله در زباله» علاوه بر نمایش این موارد و موضوع دفن زباله، به فرهنگ استفاده از زباله به عنوان طلای سیاه می‎پردازیم. باید توجه کرد که علاوه بر مسئولان، مردم نیز مسئولیت دارند. عده‎ای برای تفریح به سواحل دریا می‎روند و زباله‎هایشان را در طبیعت رها می‎کنند. در حقیقت این شرایط بد زیست محیطی که خود ما آن را رقم زده‎ایم برای ما گران تمام شده است.
طالبی اضافه کرد: در قسمت دیگر نیز به سراغ کارخانه‌ها می‌رویم و آلاینده‌های کارخانه‌ها را بررسی می‌کنیم که بدون هیچ گونه اشرافی از سمت سازمان محیط زیست در رود‎ها و جنگل‌ها ریخته می‌شود و همین آلاینده ها وارد مناطق کشاورزی شده و علاوه بر ایجاد انواع بیماری برای کشاورز باعث پرورش محصولی فاقد سلامت می‌شود، به ویژه برنج که شالیزار‌های آن از آب رود‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود.
این مستند ساز درباره‌ی ساخت این مستند گفت: «زباله در زباله» مستندی ۲۵ دقیقه‌ای و راوی محور است. فردی که دغدغه زیست محیطی دارد در یک سفر به سواحل دریای خزر به دنبال پاسخ پرسش‌هایی می‌رود که در ذهن اوست. وی به عنوان نماینده ای از مردم به دنبال مسائل می‌رود. گویی که راوی با مخاطب خود همراه شده است. کارتصویر برداری این مستند در ۱۵ روز در شهرهای شمالی کشور انجام شد.
طالبی در ادامه به نزدیک بودن جشنواره عمار به مردم اشاره کرد و گفت : این مستند به دلیل این که نقد بود و ممکن بود که به عنوان سیاه نمایی تفسیر شود از رسانه ملی اجازه پخش نگرفت . البته اگر در رسانه ملی بستری برای نقد دورن گفتمانی فراهم شود تا رسانه های خارجی به چنین موضوعاتی که خانوادگی است نپردازند و این مشکل در درون خانواده حل شود بهتر است. در حقیقت طرح موضوعات اجتماعی نباید به گونه ای تفسیر شود که به عنوان سیاه نمایی تلقی شود. جشنواره عمار بعد از صدا و سیما به نسبت دیگر رسانه ها بسیار به مردم نزدیک است و مخاطبان زیادی دارد که می تواند دغدغه ی فیلم ساز را نشان دهد. من از این که فیلمم در این جشنواره است بسیار خرسندم . این مستند اولین جشنواره خود را در عمار پشت سر می‌گذارد. البته قبل از آن در دانشگاه مازندران به مناسبت روز زمین پاک اکران داشتیم‌.
عوامل این مستند عبارتند از، راوی: مهدی خلیلی، نویسنده، کارگردان و تدوین: یاسر طالبی، تصویربردار: محمد رضایی، صدابردار: میثاق مدانلو و تهیه‌کننده: میترا روحی منش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : تسنیم