دریاچه شیرابه زباله‌ها در جنوب تهران خشک می‌شود

دوشنبه 08 دی 1393 ساعت 05:11

 

 

 

با بهره‌برداری از تصفیه خانه 8 میلیاردی
دریاچه شیرابه زباله‌ها در جنوب تهران خشک می‌شود


تولید شیرابه در دریاچه 12 هکتاری کهریزک تا پایان امسال به صفر می‌رسد. دریاچه کهریزک با عمق یک و نیم متر در واقع محصول همان هزاران تن زباله‌ای است که در تهران تولید می‌شود. آمارها می‌گوید که در تهران روزانه 7 تا 8 هزار تن زباله تولید می‌شود و جالب اینکه هر تن زباله در خوشبینانه‌ترین حالت چیزی معادل 7 لیتر شیرابه تولید می‌کند، با این حساب از این حجم بالا باید انتظار هزاران لیتر شیرابه‌ای را داشت که در سطح زمین انباشت شده و پس از آن به داخل سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ می‌کنند.

هم‌اکنون زباله‌های تهران روزی 3 بار به کهریزک منتقل می‌شود و با این توصیف می‌توان نتیجه گرفت که پس از حدود 50 سال دریاچه شیرابه کهریزک یعنی چه؟ این درحالی است که علاوه بر شیرابه‌ای که به طور طبیعی از زباله‌ها براه می‌افتد؛ باران و برف هم مزید علت شده و بر حجم شیرابه‌ها اضافه می‌کند. هم‌اکنون دریاچه شیرابه‌های کهریزک 12 هکتار دارد و آنچه که بر نگرانی‌ها دامن می‌زند، علاوه بر مشکلات زیست محیطی آن، وجود 250 میلیون متر مکعب گاز متانی است که ممکن است در هر ثانیه، یک فاجعه انسانی را رقم بزند.

با این حال علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران از به صفر رسیدن شیرابه‌های کهریزک تا پایان امسال خبر داده و به قولی به اهالی کهریزک و پایتخت نشین‌ها وعده داده که با راه‌اندازی تصفیه‌خانه کهریزک از حجم شیرابه‌های آن بشدت کاسته می‌شود. هم‌اکنون تصفیه خانه کهریزک با نام «آراد کوه» در زمینی به مساحت 3 هکتار با 20 مخزن، فعال است و می‌تواند روزانه هزار و 400 متر مکعب شیرابه را تصفیه کند.

آن‌طورکه سید‌محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند می‌گوید قرار است آب حاصل از تصفیه‌شیرابه‌ها برای آبیاری فضای سبز مناطق اطراف استفاده شود و از ته ‌مانده شیرابه‌ها هم در کمپوست استفاده ‌شود. مجتبی عبداللهی؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم با بیان اینکه 8 میلیارد تومان برای ساخت این تصفیه خانه هزینه شده و این طرح با توجه به این حجم در خاورمیانه نمونه است، می‌گوید: «طرح این تصفیه خانه، یک طرح مشارکتی با دانشگاه تهران است که هم‌اکنون به شکل آزمایشی در حال انجام است و با این توصیف باید منتظر بود تا کم کم تولید شیرابه در کهریزک به صفر برسد.»

 

 

 

عکس تزیینی است

منبع : ایرنا