معدوم‌سازی 700 قلیان در کهگیلویه

دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 13:35
معدوم‌سازی 700 قلیان در کهگیلویه
این قلیان‌ها طی نیمه دوم سال 93 و دو ماهه اول سال 94، از سطح سفره خانه‌ها، چایخانه‌ها، باغ رستوران‌ها و سایر اماکن توزیع قلیان با همکاری نیروی انتظامی و اداره اماکن جمع‌آوری شد.


دکتر سیدعبدالحسین موسویان‌زاده در حاشیه مراسم نمادین معدوم‌سازی قلیان‌های جمع‌آوری شده از واحدهای صنفی سطح شهرستان کهگیلویه  اظهار کرد: برخی از صاحبان این اماکن به 10تا 50 میلیون ریالی پرداخت جرایم نقدی و برخی به حبس محکوم شدند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه وظیفه ما فرهنگ‌سازی در زمینه عوارض استفاده از مواد دخانی به ویژه قلیان است، تصریح کرد: اگر مرکز بهداشت به تنهایی بخواهد در برخورد با مصرف قلیان اقدام کند، تنها 30 تا 40 درصد اثرگذارخواهد بود بنابراین برای این فرهنگ‌سازی به همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیاز داریم.
موسویان‌زاده با اشاره به وجود چالش‌هایی در برخورد و مبارزه با قلیان، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مردم فکر می‌کنند استفاده از قلیان یکی از سنت‌های قدیمی ما محسوب می‌شود و این باورهای غلط و ناهنجاری‌ها برای تعدادی از خانواده‌های ما به هنجار تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: مصرف همزمان قلیان والدین در کنار فرزندانشان سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
موسویان‌زاده خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که دود قلیان در آب تصفیه می‌شود و اثرات سرطان‌زای آن از بین خواهد رفت و در ریه انسان رسوخ نخواهد کرد، در صورتی که آب موجود در قلیان، نه تنها مواد سرطان‌زا را تصفیه نمی‌کند، بلکه در ریه نیز رسوخ خواهد کرد و بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌کند. وی با اشاره به انتقال برخی از بیماری‌ها به وسیله قلیان، یادآور شد: هپاتیت "ب" از جمله بیماری‌هایی است که به وسیله استفاده مشترک از لوله قلیان منتقل می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه اضافه کرد: بیماری سل، پوکی استخوان، سقط جنین، کاهش باروری و تولد نوزادانی با وزن پایین از جمله عوارض مصرف قلیان به شمار می‌روند.
به گزارش ایسنا، با حضور مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه، فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس مجمع امور صنفی شهرستان و برخی از مسئولان شهرستانی و محلی تعداد 700 قلیان جمع‌آوری شده از سطح اماکن عمومی شهر دهدشت در محل دفن زباله‌های این شهر معدوم‌سازی شد.
منبع : ایسنا