کیسه‌های پلاستیکی نفس محیط زیست را گرفته‌اند

سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 19:28
کیسه‌های پلاستیکی نفس محیط زیست را گرفته‌اند
میانگین سرانه مصرف هر نفر ایرانی حدود سه کیسه پلاستیکی در روز است که بر این اساس در شهری مثل تهران هر روز 60000تن زباله پلاستیکی تولید شده و این مواد به جای فرصت، تبدیل به تهدید خطرناکی شده است.


به گزارش  پسماند ایران ، امروزه به هرجا که برای خرید سر می‌زنیم بعد از خرید حتی یک قلم کالای مورد نیاز فروشنده، به ما کیسه پلاستیکی می‌دهد و ما کاملا بر توجه کالای خریداری شده را با آن حمل می‌کنیم، بی توجه به اینکه کیسه‌های پلاستیکی، مخرب محیط زیست است و چه عواقب و تاثیرات زیان باری برای محیط زیست انسانی و حیوانی دارد.

*چرا کیسه‌های پلاستیکی فراوانند؟
پدیده کیسه‌ها و زباله‌های پلاستیکی در دو دهه اخیر در کشور ما رایج شده و حتی در یک دهه اخیر وارد جوامع روستایی هم شده است، کیسه‌های پلاستیکی به خاطر سبک ارزان و راحتی در استفاده از آن در جوامع شهری ما رسوخ کرده است.


*چرا کیسه‌های پلاستیکی مخرب محیط زیست است؟
با اینکه این کیسه‌ها یکی از موارد ایجاد راحتی مدرن است ولی یک عامل آلودگی هوا،خاک، نابودی تنوع زیستی و از بین رفتن منابع با ارزش زمین است. این کیسه‌ها از مواد شیمیایی مختلفی که عمدتا سمی بوده و منشأ بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات انسانی است، ساخته شده است.
هومن خاکپور کارشناس ارشد محیط زیست در خصوص عاقبت کیسه‌های پلاستیکی در محل دفن زباله‌ها که به صورت بهداشتی دفن نشده و رها می‌شوند گفت: این کیسه‌ها که به زباله های پلاستیکی در این تبدیل شده‌اند، گاه خود را برای ورود به خیابان‌ها و آب‌راه‌ها و.... پیدا می‌کنند و گاه به عنوان غذای حیوانات توسط آن‌ها بلعیده شده و باعث مرگ آن‌ها یا ورود به زنجیره غذایی ما می شوند و اگر کسی در محل رهاسازیشان سوزانده شوند گازهای سمی را وارد هوا می‌کنند.


*مصرف کنندگان چه کنند؟
در تخریب محیط زیست، همه افرادی که در آ‌ن محیط حضور دارند در تخریب رخ داده به نوعی سهیم هستند چرا که در نهایت خود افراد آسیب می‌بینند.
خاکپور کارشناس ارشد محیط‌زیست گفت: مردم با ارتقای آگاهی خود، کاهش و حذف تدریجی مصرف کیسه‌های پلاستیک، جایگزین کردن آن با کیسه‌های پارچه‌ای، گیاهی و نخی و تفکیک زباله‌های پلاستیکی از سایر زباله‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش تولید آن داشته باشند.


* تنها مردم کافی نیستند!
در بحث زباله‌های پلاستیک الزاماً باید مشارکت مردم در کنار دولت و مسئولین جدی روشن و همگام باشد.
کارشناس ارشد محیط‌زیست در این خصوص می‌گوید: اگر رسانه‌ها با آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم، در خصوص به حداقل رساندن مصرف کیسه‌های پلاستیکی و تفکیک آن بکوشند و شهرداری‌ها و دهیاری این زباله‌ها را رها نکنند و بحث بازیافت آ‌ن‌ها را با انتقال به خصوصی‌سازی و تقویت و حمایت آن دنبال بگیرند، به یقین یکی از عوامل تخریب محیط‌زیستی به تدریج کمرنگ و حذف خواهد شد. * سرانجام داستان با اینکه امروزه کیسه‌های پلاستیکی به ظاهر به جزء جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است ولی وقتی این جزء جدایی ناپذیر، اثرات مضر و مخربی دارد که به تدریج در زندگی آینده ما و نسل‌های بعدی هویدا می‌شود، پس باید با مشارکت جدی با مسئولین در کمرنگ کردن آن از صفحه زندگی خود بکوشیم.