تنها 10 درصد از پسماندها در کشور بازیافت می‌شود

چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 16:04
تنها 10 درصد از پسماندها در کشور بازیافت می‌شود
معاون آموزشی پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان گفت: در کلانشهرهایی مانند اصفهان، تبریز و شیراز تنها 10 درصد از پسماندها مدیریت مطلوبی برای بازیافت آنها می‌شود.

 


به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه شاخص‌پژوه، سیروس شفقی ظهر امروز در جلسه دفاع از پایان‌نامه یکی از پژوهشگران این پژوهشگاه با اشاره به اینکه مسئله پسماند یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در مدیریت شهری است، اظهار کرد: در کلانشهرهایی مانند اصفهان، تبریز و شیراز تنها 10 درصد از پسماندها مدیریت می‌شود و این در حالی است که در کشوری همچون سوئیس 85 درصد از پسماندها در چرخه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی علت اصلی ضعف در مسئله مدیریت و استفاده از پسماندها را نبود آموزش اولیه در نهاد خانواده دانست و خاطر نشان کرد: اگر تمام پسماندها در مبدأ جداسازی شود بسیاری از مشکلات بر سر راه مدیریت پسماند مرتفع می‌شود. معاون آموزشی پژوهشگاه شاخص‌پژوه اصفهان در ادامه سخنان خود بیان کرد: 50 درصد از مواد غذایی تولیدی در جهان به علت عدم بهره‌برداری و برداشت صحیح، انبارداری نامطلوب و یا دور ریخت افراد هدر می‌رود و به جاست در این زمینه تلاش شود مانع از هدر رفت نعمت‌های الهی شویم.
وی برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه را در زمینه مدیریت پسماند پیشتاز دانست و تصریح کرد: برخی از کشورها با استفاده از فناوری‌های روز، بازیافت و پسماند خود را به قیمت گزافی می‌فروشند و ضروری است که از این ظرفیت بالقوه در کشور استفاده بهینه شود.
شفقی از نبود مدیریت واحد در زمینه پسماند در کشور انتقاد و اضافه کرد: مدیریت پسماند در کشور توسط سازمان مدیریت پسماند، شهرداری و محیط زیست به حالت پراکنده صورت می‌گیرد و ضروری است که همه این دستگاه‌ها مدیریت واحدی در این خصوص داشته باشند.