تغییر نگرش مردم درباره پسماند و زباله ضروری است

چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 20:36
تغییر نگرش مردم درباره پسماند و زباله ضروری است
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه پسماند طلای کثیف و درآمدزا و سودآور است، گفت: تغییر در نگرش مردم نسبت به موضوع پسماند و زباله ضروری است و کمک شایانی به مدیریت آن می کند.


به گزارش پسماند ایران، محمدرضا برجی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان شفت بااشاره به اینکه سازمان محیط زیست بیشتر در بخش نظارت، تئوریک و تصمیم سازی نقش دارد، اظهارکرد: چیزی که از کارگروه پسماند انتظار می رود، اجرایی کردن مدیریت پسماند است که سخت ترین کار در حوزه حفاظت از محیط زیست به شمار می آید.
وی با اشاره به روز محیط زیست افزود: رشد و توسعه صنعتی در جهان و به خطر افتادن محیط زیست و سلامت انسان باعث شده تا روزی را به نام محیط زیست نامگذاری کنند.
برجی ادامه داد: در نظر گرفتن یک روز خاص به نام محیط زیست باعث شده تا مدار توسعه به توسعه پایدار تبدیل شود به این معنا که علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی، حتما باید به مسائل زیست محیطی و حفظ و پایداری اکوسیستم نیز توجه شود.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی محیط زیست «هفت میلیارد رویا، یک سیاره با احتیاط مصرف کنید»، افزود: افزایش بی رویه جمعیت اولین تهدید برای محیط زیست است.
برجی اظهارکرد: اکثر رودخانه هایی که از داخل شهرها می گذرند به دلیل ورود فاضلاب ها دارای آلایندگی بسیار بالایی هستند و این خود موجبات افزایش بیماری ها و انواع سرطان در چندساله اخیررا فراهم کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ۲۰۰ جلسه برگزار شده درحوزه مدیریت پسماند در سطح شهرستان ها و استان گفت: با این حال هنوز تا رسیدن به شاخص ایده آل مدیریت پسماند، راه زیادی در پیش داریم اما حساسیتی که درباره این موضوع در بین مدیران و مسئولان وجود دارد نشان از یک جهش خوب در این حوزه است.
برجی با بیان اینکه آموزش در همه زمینه ها و حوزه ها موجب نهادینه شدن فرهنگ می شود، تاکیدکرد: آموزش و تکرار نقش تاثیرگذاری در موفقیت برنامه ها داشته و موجب بوجود آمدن فرهنگ عمومی در جامعه می شود.
وی در ادامه پسماند را طلا کثیف اما سرشار از سود توصیف کردو گفت : بسیاری از افراد در استان های مجاور با سرمایه گذاری بر روی پسماند گیلان، علاوه بر کسب درآمد ایجاد اشتغال نیز کرده اند.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر