کارخانه کمپوست در لنگرود راه اندازی می شود

جمعه 05 تیر 1394 ساعت 02:40
کارخانه کمپوست در لنگرود راه اندازی می شود
لنگرود- نماینده مردم لنگرود در مجلس از تاسیس کارخانه کمپوست در شهرستان لنگرود خبر داد.

به گزارش پسماند ایران، مهرداد لاهوتی در جلسه مدیریت پسماند این شهرستان که ظهر پنج شنبه برگزار شد، اعلام کرد: در جهان روش های مختلفی برای حل معضل و مدیریت پسماند وجود دارد که می توان به استفاده از دستگاه های زباله سوز و کارخانه کمپوست اشاره کرد که از بین این روش ها، به دلیل تسریع در روند کار، از روش ایجاد کارخانه کمپوست در شهرستان لنگرود استفاده می شود.
وی با توضیح اینکه احداث کارخانه کمپوست در سازمان ریاست شهرداری ها و دهیاری های کشور به تصویب رسیده است، گفت : ۵۱ درصد از اعتبار این کارخانه از بخش خصوصی و ۴۹ درصد از اعتبارات کشوری و استانی تامین خواهد شد.
لاهوتی افزود: کشتارگاه های صنعتی، فاضلاب شهری و پسماند سه موضوع مهم زیست محیطی در شهرستان لنگرود است. وی افزود: خوشبختانه با تبدیل کشتارگاه های سنتی به صنعتی و احداث تصفیه خانه و انجام مراحل لوله گذاری، مشکل کشتارگاه ها و فاضلاب وضعیت مناسبی پیدا کرده است و در حال حاضر اصلی ترین دغدغه شهرستان لنگرود بحث پسماند است.
لاهوتی با اشاره به اینکه موضوع پسماند از اصلی ترین معضلات و مشکلات زیست محیطی شهرستان و استان گیلان است، تصریح کرد: بدون شک رفع این معضل نیازمند همت و مشارکت دولت و بخش خصوصی است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس با انتقاد از مدیریت پسماند، افزود : یکی از مشکلات فعلی در خصوص پسماند عدم مدیریت صحیح و عدم استفاده از افراد متخصص در بخش پسماند است.
لاهوتی ادامه داد: گاها دیده می شود در طرح هایی که به صورت علمی برنامه ریزی شده است و نیازمند به کار گیری افراد متخصص است، کارگران بی اطلاع مشغول به کار می شوند که این اقدام، باعث شکست در پروژه ها می شود. در ادامه این نشست معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه کنترل پسماند در استان گیلان نیازمند عزم جدی است، گفت : بدون احتساب حضور گردشگر در استان، روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در استان تولید می شود که سرانه تولید پسماند در شهر به ازای هر نفر۸۰۰ گرم و در روستا ۵۰۰ گرم است.
حجت شعبانپور با بیان اینکه خطرناک ترین روش امحا زباله دفن آن است، افزود: سرازیر شدن شیرابه های زباله های دفن شده و ورود آنها به سفره های زیر زمینی، خطرات زیادی را برای مردم و محیط زیست به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه اگر مشارکت مردمی و عمومی وجود نداشته باشد هر طرحی با شکست روبرو می شود، اظهار کرد :کنترل پسماند، تفکیک زباله از مبدا، آموزش های لازم در مدارس و ادارات و تبلیغ از جمله روش های کنترل و مدیریت پسماند و آشنایی مردم با این معضل محسوب می شود.
در ادامه این نشست مدیر کل خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهياری های كشور گفت : اصل اول در مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدا است و جمع آوری و پردازش در مراحل بعدی قرار دارد که در حال حاضر تفکیک از مبدا به صورت دقیق و مدیریت شده انجام نمی شود.
مسعود احمدی افزود: در وضعیت اقتصادی گذشته، اوضاع به گونه ای نبود که بتوان کار اساسی در خصوص پسماند انجام داد و انتظار داریم با توجه به شرایط موجود، نظیر پروژه موفق کارخانه کمپوست را در شهرستان لنگرود اجرا کنیم. وی تصریح کرد : برای احداث کارخانه در شهرستان لنگرود به دنبال بسته سرمایه گذاری هستیم که امکان ورود شهرداری ها نیز وجود داشته باشد و بخشی از اعتبارات اولیه از اعتبارا استانی و ملی تامین خواهد شد.
مدیر کل خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهياری های كشوربا انتقاد از عدم مدیریت مناسب پسماند در استان گیلان، اضافه کرد : در سال های گذشته اعتبارات زیادی در خصوص پسماند به استان گیلان اختصاص داده شده که به دلیل عدم مدیریت صحیح، کارهای عملی مناسبی انجام نشده و بعضا پروژه ها نیمه تمام و یا ناقص باقی مانده اند.
احمدی گفت: با رایزنی هایی که با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور انجام شده، قرار است که طرح پسماند لنگرود در جزو پروژه های تحت پوشش این معاونت قرار گیرد که در صورت پذیرش این طرح، بخشی از اعتبارات را نیز می توان از محل معاونت علمی و فناوری تامین کرد.
وی با بیان اینکه هر طرح و اقدامی نیازمند ساختار صحیح و اصولی حقوقی است، اضافه کرد : این آمادگی در وزارت کشور وجود دارد که بسته پسماند که شامل تفکیک از مبدا، جمع آوری و پردازش و دفن می شود را تا دو سال آینده جمع بندی و اجرایی کرده که این مهم از ماه آینده آغاز می شود.
مدیر کل خدمات شهری سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور افزود : با توجه به وضعیت موجود و مهم پسماند، شهرداری ها باید بخش های تخصصی برای پسماند را با استفاده از نیروهای متخصص ایجاد کرده و در این راستا برنامه ریزی کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر