دفن پسماند تا پایان امسال ممنوع می‌شود

چهارشنبه 10 تیر 1394 ساعت 21:47
 دفن پسماند تا پایان امسال ممنوع می‌شود
بر اساس قانون مدون مدیریت پسماند دفن زباله و پسمانده‌های شهری و روستایی تا پایان امسال در استان اردبیل ممنوع می‌شود.


سید رضا موسوی اظهار کرد: ما در استان اردبیل در این حوزه با دو مشکل جدی روبه‌رو هستیم که اولی مربوط به عموم مردم و بخش دیگری از مشکلات نیز مربوط به دستگاه‌های دولتی و بی‌توجهی به قوانین و مقررات است.
وی افزود: ما در بحث مدیریت پسماند در شهرهای مختلف استان دچار نوعی سردرگمی و پریشان احوالی هستیم به طوری که قوانین و مقررات نادیده گرفته شده و توجهی به اجرای آن نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: در سالی که مزین به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی است انتظار می‌رود هر دو مجموعه به تکالیف خود عمل کنند تا یک فرایند مثبت و قانونی را در رفع مشکلات و معایب شاهد باشیم. موسوی مردم را به تولید کم زباله با استفاده از راهکاری منطقی فرا خواند و ادامه داد: یکی از راه‌های توجه به مدیریت پسماند استفاده کمتر از کیسه‌های نایلونی و مواد پلاستیکی آلاینده محیط زیست و طبیعت است که باید عموم مردم تلاش کنند تا در این قضیه با احساس مسئولیت بیشتر ورود پیدا کرده و طبیعت را آلوده نکنند.
این مسئول راهکار دیگر توصیه شده به مردم را توجه به امر تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و گفت: در این زمینه باید خانواده‌ها آموزش‌های لازم را ببینند تا از ابتدا تفکیک زباله به ویژه زباله‌های خشک و تر انجام شده و با تحویل آن به ماموران شهرداری البته با تولید کمتر زمینه همکاری بیشتر را خود مردم فراهم آورند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد:‌ مسئولان و متولیان امر اعم از شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها نیز باید سعی کنند تا قانون مدیریت پسماند که در آن ظرفیت‌های خوبی برای کاهش آسیب‌ها در این حوزه است عملیاتی کنند و خود شهرداری‌ها در شهرها و دهیاری‌ها در روستاها و بخشداری‌ها در سایر مناطق در این قضیه ورود پیدا کرده و اجازه ندهد در مناطق اطراف شهرها و روستاها زباله‌ها و پسمامندها به صورت غیرقانونی دفع شود.
موسوی عوارض ناشی از دفع غیراصولی پسماند به ویژه سوزاندن آن را بیان کرد و یادآور شد: بر اساس قوانین و مقررات کشوری از این به بعد دفع زباله ممنوع خواهد بود که ما در استان اردبیل نیز تا پایان امسال این قانون را اجرایی خواهیم کرد. وی از تعیین ضرب‌العجل برای شهرداری‌ها در اعمال روش‌های جایگزین در این حوزه خبر داد و افزود: به جای سوزاندن، تجمع زباله‌ها و سرازیرشدن شیرآبه‌های آن به منابع آبی در سال آینده قرار است روش‌های جایگزین نظیر کارخانه‌های بازیافت نظیر کمپوست و تولید برق در استان اردبیل و به صورت تجمیعی در بین شهرداری‌ها انجام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل وضعیت دفن زباله‌ها در برخی از شهرها را به دلیل بی‌توجهی شهرداری‌ها فاجعه‌بار توصیف کرد و گفت: هم مردم در تولید کم زباله و هم مسئولان در انتخاب روش جایگزین مناسب باید تلاش و کوشش کنند تا مدیریت دقیق و درست پسماند اتفاق افتاده و آثار زیانبار محیط زیستی آن به حداقل برسد.

منبع :جوان آنلاین