دومین همایش بازیافت لاستیک و محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 20:00
دومین همایش بازیافت لاستیک و محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
نمایشگاهی از طرح‌ها و صنایع و تجهیزات حوزه تولید لاستیک و همچنین دستگاه‌ها و صنایع بازیافت به‌ویژه بازیافت لاستیک برپاست.

به گزارش پسماند ایران، شرکت کنندگان در این همایش به بررسی محورهایی همچون نقش سازمان‌های و نهادهای غیر دولتی در پسماند و بازیافت لاستیک، تدوین استانداردها و مقررات مربوط به بازیافت لاستیک، فواید و اثرات بازیافت لاستیک بر محیط زیست، مواد اولیه تولید لاستیک و اثرات آن بر محیط زیست، اثرات مخرب پسماندهای لاستیکی بر سلامت و بهداشت محیط پرداختند.
رئیس مرکز تحقیقات لاستیک ایران در این همایش بر ضرورت هم اندیشی و ارائه دستاوردها، راهکارها، روش های نوین و جایگزین علمی، پژوهشی و تجربی در مدیریت بازیافت لاستیک به صورت عملی در کشور تاکید کرد.
آقای مهندس شعبانی با بیان اینکه در زمینه بازیافت لاستیک‌های فرسوده در کشور کارهای رو به جلوی چندانی صورت نگرفته است، گفت: با توجه به نیاز بیش از پیش کشور خواستار همکاری های لازم مسئولان مربوطه شهرداری در این زمینه شدیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تایرهای رادیال سواری در شرکت‌های مختلف داخلی با تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می شود و ضعفی که در تولید تایرهای خودروهای SUV وجود دارد، با برنامه ریزی هایی که شرکت های تولید کننده در این زمینه کرده اند، در آینده نزدیک رفع خواهد شد.
شعبانی با بیان اینکه واردات لاستیک به ایران تحت نظارت و آزمایش‌های کنترل کیفیت صورت می پذیرد، گفت: محموله های لاستیک وارداتی به کشور پس از انجام آزمایش‌های لازمه در خصوص کیفیت و دریافت تایید، ترخیص می شوند؛ مگر در مواردی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که احتمالا به دلیل دشوار بودن قاچاق این کالا، درصد بسیار اندکی از این طریق وارد کشور می‌شود.
این همایش فردا نیز ادامه دارد و گفته می شود برای اولین بار مدل نوین مدیریت پسماند لاستیک به نام (مدل EPR ) معرفی و در صنعت بازیافت لاستیک به‌کار گرفته می شود، مدلی که به اعتقاد برخی کارشناسان به شدت از بروز آثار مخرب پسماندهای لاستیک جلوگیری می‌کند.
همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از طرح‌ها و صنایع و تجهیزات حوزه تولید لاستیک و همچنین دستگاه‌ها و صنایع بازیافت به‌ویژه بازیافت لاستیک برپاست.