کمپوست‌سازي روش مناسب دفع زباله در قزوين است

یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 20:53
کمپوست‌سازي روش مناسب دفع زباله در قزوين است
 روش کمپوست سازي به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه مي‌شود

 

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: روش کمپوست سازي به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه مي‌شود و ساخت نيروگاه زباله سوز براي پسماند شهري در اولويت‌هاي بعدي مي‌تواند به عنوان گزينه مورد توجه باشد.
به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: با توجه به اينکه 95 درصد مواد غذايي از خاک نشات مي‌گيرد، کمپوست توليدي مي‌تواند به عنوان يک ماده اصلاح کننده بافت خاک و به علت دارا بودن عناصر کلسيم و منيزيم براي رونق کشاورزي در استان بسيار مورد توجه است.
وي افزود: همچنين کمپوست، کود آلي جايگزين بسيار مطلوبي براي جايگزيني کودهاي شيميايي است چراکه مطالعات نشان داده است استفاده از کود کمپوست مقاومت گياهان به تنش خشکي را افزايش مي‌دهد و اين موضوع در کشور ما که با مشکل کمبود منابع آب مواجه هستيم بسيار با اهميت است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطرنشان کرد: پردازش حرارتي پسماند (گازسازي و زباله‌سوزي) تکنولوژي بسيار جديدي است به طوري که تعداد بسيار محدودي از آن در کل دنيا به مرحله بهره‌برداري رسيده است و عمده اين کشورها جزء کشورهاي صادر‌کننده اين نوع تجهيزات هستند.
منتظري اضافه کرد: اين تکنولوژي به علت اينکه به تازگي براي پردازش حرارتي زباله مورد استفاده قرار گرفته است مراحل سعي و خطا را سپري مي‌کند و هنوز به مرحله ثبات عملکرد نرسيده است.
وي ادامه داد: در کنار آلاينده‌هاي توليدي در اين روش (‌دي‌‌اکسين و فوران و ساير آلاينده‌هاي هوا) که برخي از آن‌ها در دسته A مواد سراطان‌زا هستند مسئله مصرف آب نيز در روش سوزاندن زباله مطرح است زيرا حجم بسيار زيادي آب در اين روش براي استفاده در ديگ بخار مورد نياز مي‌باشد و بخار توليدي در نهايت جهت توليد برق وارد توربين‌ها و ژنراتورها مي‌شود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با اشاره به کمبود آب در کشور به خصوص شهر قزوين و نياز آب بسيار در اجراي اين روش اظهار کرد: با توجه به اينکه در استان قزوين با مشکل کمبود منابع آب مواجه هستيم و اثرات ناشي از کمبود آب در استان خشک شدن برخي از باغات را در پي داشته است و در آينده مشکل کمبود آب نمود بيشتري خواهد يافت بهتر است صنايع و تکنولوژي‌هايي انتخاب شود که وابستگي کمتري به منابع آبي داشته باشد.
وي اضافه کرد: در روش پردازش حرارتي پسماند همچنين پسابي توليد مي‌شود (توليدي از اسکرابر شوينده گاز و تجهيزات خنک کننده گاز خروجي) که حاوي مواد معلق و محلول مانند استيک اسيد، سولفور و فنل است که رها سازي اين پساب در محيط خود معضلات زيست محيطي فراواني در پي دارد.
منتظري يادآور شد: در کنار اين‌ها مي‌توان به هزينه سرمايه‌گذاري، بهره‌برداري و نگهداري بسيار بالاي نيروگاه‌هاي زباله سوز اشاره کرد که در مقايسه با روش‌هاي کمپوست سازي و دفن بهداشتي بسيار بالاتر است، در برخي موارد جهت کم کردن آثار زيست محيطي مانند کاهش گازهاي سمي و تصفيه پساب نياز به تجهيزات تکميلي ديگري نيز هست که اين موارد هزينه‌هاي سربار در نگهداري از تجهيزات را به همراه خواهد داشت.
اين مسئول در پايان خاطرنشان کرد: بنا بر علل گفته شده روش کمپوست سازي به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه مي‌شود و ساخت نيروگاه زباله‌سوز براي پسماند شهري در اولويت‌هاي بعدي مي‌تواند به عنوان گزينه مورد توجه باشد