محسن واحدی پور _ عکاس محیط زیست

سه شنبه 26 آبان 1394 ساعت 15:04
محسن واحدی پور  _  عکاس محیط زیست
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
 
محسن واحدی پور         
 

 

- لطفا خودتان را معرفی کنید و حوزه فعالیتتان در زمینه محیط زیست را بیان کنید؟

محسن واحدی پور هستم. اهل اهواز و ساکن تهران. 37 ساله و مهندسی صنایع خوانده ام. همسرم کارشناسی ارشد محیط زیست خوانده. من از زمان دانشجویی ایشان به مباحث مختلف محیط زیست علاقه مند شدم.اما فعالیت جدی من در این زمینه به 6 سال پیش برمیگردد که پس از آشنایی با چند تن از دوستان عکاس حیات وحش در فضای مجازی به این شاخه از عکاسی علاقه مند شدم. قبل از آن شاخه اصلی من در عکاسی، عکاسی طبیعت بود که بعد از شروع عکاسی حیات وحش، سایر شاخه های عکاسی را کنار گذاشتم.

- تصاویر عکاسی های شما بیشتر در مورد چه موضوعاتی است ؟

من اکنون منحصرا عکاسی حیات وحش انجام می دهم. هرچند هنوز هم با بعضی شاخه های عکاسی مثل عکاسی منظره، عکاسی معماری و پرتره علاقه مند هستم.

- در سایت های دفن زباله بیشتر چه نوع پرندگانی تردد دادرند؟

بسته به زمان متفاوت است. تعدادی از پرندگان مثل بعضی کاکایی ها یا چکاوک ها و همچنین بعضی پرندگان شکاری مثل کرکس های مصری و عقاب خالدار بزرگ از سایت به عنوان یک منبع تغذیه مناسب در مسیر مهاجرت استفاده می کنند و چند وقتی را چه در زمان رفت و چه در زمان برگشت در سایت ساکن می شوند. مثلا کرکسهای مصری را در زمان مهاجرت از عرضهای بالاتر به عرضهای پایین تر در نیمه دوم شهریور در سایت می بینیم و همین طور در موقع برگشت از مهاجرت در زمان عید. اما میهمانان ثابت پاییز و زمستان سایت عقابهای صحرایی, عقابهای شاهی, کورکورهای سیاه, غراب, بعضی چکاوکها و دم جنبانکها, دسته های بزرگ سار و در مقاطعی عقاب دریایی دم سفید، دال معمولی و دال سیاه و حتی بعضی شاهین سانان در سایت مستقر شوند.
علاوه بر آن وجود تالاب بهشت معصومه در کنار سایت باعث شده تا جمعیت بسیار خوبی از اردک سانان, آبچلیک سانان, سلیمیان و پستاندارانی نظیر گرگ, شغال و روباه در منطقه رکورد شوند. دوست خوبم آقای رضا علی اصل تاکنون نزدیک به 120 گونه پرنده و پستاندار در منطقه رکورد کرده اند که برای منطقه ای با این وسعت کم نظیر است.

- بنظر شما دلیل تجمع پرندگان شکاری در فصول سرما در سایت های دفن زباله چیست؟

پرندگان در زمستان با کمبود منابع غذایی مواجه می شوند و از طرفی برای گرم نگه داشتن خود به انرژی بیشتری نیاز دارند. لذا از ساده ترین و کم هزینه ترین روشها برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند. مثلا بعضی گنجشک سانان که در بهار و تابستان فقط از منابع تامین پروتئین مثل حشرات یا خزندگان استفاده می کنند، در زمستان به دانه خواری روی می آورند. عقابها و سایر پرندگان شکاری نیز که به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارند، با استقرار در سایتهای زباله یا اطراف کشتارگاه ها، به تامین غذای مورد نیاز خود می پردازند.

- کدام سایت های دفن زباله در ایران میزبان بیشترین پرندگان شکاری است؟

طبق صحبتی که با دوستان پرنده نگر و عکاس در سراسر ایران داشته ام، سایتهای قم، اراک، بندرعباس و شهرکرد میزبان تعداد قابل توجهی از پرندگان شکاری در فصل سرد سال هستند. اما به طور مشخص سایت قم چه از نظر تعداد و چه از نظر تنوع گونه بالاتر از بقیه سایتها قرار دارد.