بخشدار: روستاهای بخش رانکوه املش با مدیریت تفکیک زباله آشنا می شوند

سه شنبه 10 آذر 1394 ساعت 11:51
بخشدار: روستاهای بخش رانکوه املش با مدیریت تفکیک زباله آشنا می شوند

می توان درآمدهای اقتصادی نیز در بازیافت این نوع پسماند متصور بود.

 

بخشدار رانکوه شهرستان املش از اولین دوره آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله در این بخش خبر داد و گفت: این دوره های آموزشی یک روزه برای تمامی روستاهای این بخش در صورت ثبت نام برگزار می شود.
سید مهدی باشبتن عصر دوشنبه در حاشیه این دوره آموزشی در روستای جورگوابر بخش رانکوه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این دوره آموزشی یک روزه به همت دهیار و شورای اسلامی روستای جورگوابر و استقبال اهالی روستا، اداره محیط زیست و مرکز فنی حرفه ای خاتم الانبیاء شهرستان املش در مسجد صاحب الزمان(عج) این روستا برگزار شد.
وی با اشاره به اهمیت آشنایی اهالی روستاهای این بخش با مدیریت پسماندهای زباله خانوارهای روستایی و کسب درآمد و همچنین حفظ و پاکیزگی محیط زیست برای آنان افزود: دوره تخصصی آن پس از ثبت نام هر یک از اهالی روستا در مرکز فنی حرفه ای املش انجام می شود.
وی بیان کرد: در سایر روستاهای این بخش هم پس از اعلام درخواست و هماهنگی دهیار و اعضای شورای اسلامی این دوره های آموزشی به ترتیب درخواست برگزار می شود.
وی گفت: آموزش های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم در شهر و روستا باعث کاهش میزان تولید مواد زائد و صرفه جویی در مصرف منابع مفید می شود.
براساس گزارش اداره کل محیط زیست گیلان هم اکنون در این استان بیش از دو هزار تن زباله تولید می شود و با توجه به عدم دفن اصولی و غیربهداشتی به یکی از مهمترین بحران زیست محیطی استان تبدیل شده است.
بر اساس این گزارش؛ روستائیان با کمک دهیاران و بخشداران می توانند با مدیریت لازم پسماندهای تر تولیدی خود را به کود یا به مصرف دام و طیور برسانند.
همچنین پسماندهای خشک در روستاها نیز قابل بازیافت هستند و نه تنها با مدیریت این نوع پسماند در پاکیزه بودن روستاها کمک شایانی می کند بلکه می توان درآمدهای اقتصادی نیز در بازیافت این نوع پسماند متصور بود.