در دومین همایش ملی «پلاستیک و محیط زیست» در یزد اعلام شد : رهاسازی ۴۹۰۰ میلیون تن پلاستیک در طبیعت

چهارشنبه 01 آذر 1402 ساعت 15:39
در دومین همایش ملی «پلاستیک و محیط زیست» در یزد اعلام شد : رهاسازی ۴۹۰۰ میلیون تن پلاستیک در طبیعت

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق اعلام دبیرخانه کنوانسیون بازل در چند دهه اخیر، هشت هزار و ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید شده که چهار هزار و ۹۰۰ میلیون تن آن در طبیعت رها شده است و سلامت انسان و طبیعت را به خطر می اندازد.

پسماند ایران به نقل از ایسنا : مهدی خادم ثامنی در دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست که از امروز در یزد آغاز شد، افزود: پلاستیک یکی از بحث های روز دنیاست و مشکلاتی که در حوزه پسماندهای پلاستیکی است بسیاری از کشورها از جمله ایران را با این مشکل زیست محیطی روبرو کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به خطرات زیست محیطی پلاستیک ها، آیین نامه کاهش تولید کیسه های پلاستیکی در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده که شامل ۱۰ ماده است و در دفتر مدیریت پسماند کشور و دستگاههای اجرایی با جدیت پیگیر اجرای مواد آن هستیم.

خادم ثانی ادامه داد: در این آیین نامه، استانداردهایی در خصوص مدیریت مصرف کیسه های پلاستیک در نظر گرفته شده و دو راه حل عملیاتی شامل اقتصاد چرخشی  و تولید و استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر ارائه شده است.

تبعات دفع غیربهداشتی میکرو پلاستیک ها

دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این همایش بر ضرورت دفع بهداشتی پسماندها و میکروپلاستیک ها تاکید کرد.

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، گفت: استفاده از فناوری های نوین و افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیک، معضلی برای محیط زیست شده که هزینه مبارزه با این معضل بسیارهنگفت است.

وی افزود: میکروپلاستیک ها یکی از محصولاتی هستند که به عنوان پسماند فناوری های نوین از پلاستیک ها تولید می شوند و مبارزه با آن ها سخت است،به همین دلیل مدیریت تولید و دفع پسماندهای نوین از جمله میکروپلاستیک ها اهمیت دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از راه های مدیریت های زباله، دفع و سوزاندن زباله است که این موضوع  یکی از عوامل آسیب رسان به محیط زیست است.

اثرات جبران ناپذیر میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان

علی اصغر ابراهیمی دبیر علمی دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست نیز گفت: در حال حاضر یکی از معضلات زیست محیطی،پلاستیک ها هستند که میزان تولید آنها در دنیا در حال افزایش است.

وی افزود: اغلب پلاستیک ها، یکبار مصرف و از لحاظ سایز،ضخامت بسیار کمی دارند و با ورود به چرخه طبیعت منابع آبی  و خاکی را آلوده کرده و تبدیل به ذرات ریز می‌شوند که تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می شوند.

ابراهیمی همچنین از راه اندازی رشته مدیریت پسماند  برای نخستین بار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خبرداد و اظهار امیدورای کرد با چنین اقداماتی،راه حل های علمی و عملیاتی جهت حل این مشکلات زیست محیطی ارائه شود.

گفتنی است؛ دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد روزهای یکم و دوم آذرماه و با همکاری  انجمن علمی بهداشت محیط ایران،سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،استانداری،سازمان مدیریت پسماند شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان در حال برگزاری است.

تعداد ۴۴ مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست ارسال شده که هفت مقاله به عنوان سخنرانی کلیدی، هفت مقاله به عنوان سخنرانی معمولی و ۱۹ پوستر برگزیده شدند.