پایان خوش‌نشینی کوه زباله در قائمشهر

سه شنبه 03 بهمن 1402 ساعت 11:00
پایان خوش‌نشینی کوه زباله در قائمشهر

بیشتر از ۵۰ سال چشمان رهگذران و بومیان مسیر جاده قائمشهر به کیاکلا نظاره گر کوه زباله این شهر بود که به نظر می رسید برای همیشه در این مکان جا خوش کرده باشد اما گام های جهادی دولت با ایجاد خط پردازش پسماند بر این ذهنیت خاتمه داده است.

به گزارش پسماند ایران، ‌محل انباشت زباله قائمشهر با سالها قدمت در حاشیه جاده قائمشهر به کیاکلا و در نزدیکی روستای دیوکلا سفلی واقع شده است. بر اساس آمارهای رسمی، روزانه ۲۳۰ تن زباله از قائمشهر جمع آوری و در محل دفن زباله روستای دیوکلا سفلی انباشته می شود.

با توجه به تبعات زیست محیطی و بهداشتی که محل فعلی جمع آوری زباله شهر قائمشهر دارد طی این سالها همواره وعده هایی از سوی مسوولان امر برای جابه جایی و یا راه اندازی سایت پردازش زباله در این محل مطرح می شد و البته در قالب حرف و سخن باقی ماند.

این در حالی است که وضعیت مکان فعلی انباشت زباله های قائمشهر آنچنان مناسب نیست به طوری که علاوه بر زشتی بصری ناشی از کوه زباله بو و دود آن نیز همواره ساکنان منطقه و حتی تا مسافت ها دورتر از این محل را می آزارد.

زمزمه برای جابه جایی محل انباشت زباله های قائمشهر که از اوایل دهه ۸۰ توسط مسوولان وقت مطرح شده بود اکنون وارد ۲ دهه شده است.

در این پیوند شهردار قائمشهر روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۵۰ سال زباله در این مکان دپو می‌شد و این وضعیت به گونه ای است که ارتفاع این کوه زباله به بیش از ۶۰ متر رسید و علاوه بر ایجاد بوی بود برای سلامتی هم مضر بود.

کاظم علیپور افزود: روزانه ۲۳۰ تن زباله در شهر قائمشهر جمع‌آوری می‌شود که در حال حاضر فقط پنج درصد آن بازیافت می‌شود.

وی با اشاره به جدیت شهرداری قائمشهر برای رفع این معضل همیشگی شهر اظهار داشت: برای این منظور خط پردازش زباله در حال اجرا است و در مراحل پایانی کار قرار دارد و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

شهردار قائمشهر اظهار داشت: با راه اندازی خط پردازش زباله ۶۰ درصد زباله های شهر بازیافت می‌شود و ۴۰ درصد مابقی در سکوها دپو نمی‌شود.

وی توضیح داد:‌ زباله های بازیافت نشده پس از تبدیل به لندفیل زباله دفن بهداشتی می‌شود.

"لندفیل یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می شود. یکی از ویژگی های خاک‌چال‌ها داشتن سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره است تا آبهای زیر زمینی با شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند. "

علیپور با بیان این که، بعد از این مراحل انجام شده فقط یک مرحله تصفیه خانه شیرابه می‌ماند که قرارداد این پروژه هم بسته شد، هزینه اجرای خط پردازش زباله شهر قائمشهر را سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علاوه بر این تصفیه خانه شیرابه در محل سایت زباله شهرداری قائمشهر واقع در جاده کیاکلا در حال ساخت است.

شهردار قائمشهر با بیان این که، این مجموعه ظرفیت تصفیه ۱۰۰ متر مکعب در روز شیرابه زباله های دپو شده در این سایت را دارد، مدت زمان اجرای کامل پروژه را ۳۲ ماه و هزینه پیش بینی شده برای اجرای آن را بیشتر از ۲۰۰ میلیاردریال عنوان کرد.

علیپور به ایجاد پست برق به عنوان بستری برای راه اندازی خط پردازش زباله در قائمشهر اشاره کرد و گفت: مدت زمان اجرای کامل این طرح سه ماهه و هزینه اجرا آن بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال است.

منبع خبر : ایرنا