بوی بد سطل‌های زباله؛ معضل جدید شهروندان کرمانشاه

یکشنبه 08 بهمن 1402 ساعت 09:14
بوی بد سطل‌های زباله؛ معضل جدید شهروندان کرمانشاه

 کلان شهر کرمانشاه با معضلات مختلفی همچون ترافیک، مبلمان نامناسب شهری، ناکافی بودن و کندی طرحهای عمرانی، آسفالت نبودن برخی معابر در حوزه مدیریت شهری مواجه است اما این روزها بوی بد سطل‌های زباله به مشکل جدیدی برای شهروندان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، با وجود فرا رسیدن سرما در کرمانشاه اما هنوز بوی بد سطل‌های زباله پس از جمع‌آوری آنها توسط پاکبانان شهرداری در کوچه پس کوچه‌های شهر می‌پیچد؛ اما دلیل این بوی بد چیست؟

در بهمن ماه هستیم و طی روزهای گذشته شاهد بارش رحمت الهی و مه در کرمانشاه بودیم که شرایط دلنشینی برای شهروندان به ارمغان آورده است اما با وجود سرمای شبانه بوی نامطبوع سطل‌های زباله در کوچه پس کوچه‌های شهر باعث آزار و اذیت شهروندان شده است.

از نگاه برخی شهروندان رنگ آمیزی تعدادی از سطل‌های زباله شهرداری کرمانشاه کاری خوب و پسندیده است اما در بحث جلوگیری از پخش بوی بد کارایی ندارد چراکه پس از جمع آوری زباله‌؛ شیرآبه سطل‌های خالی و بوی بد آن باعث آزار مردم می‌شود.

جواد بخشی یکی از شهروندان ساکن در شهرک دادگستری کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: برخی اوقات بوی بد سطل های زباله آنقدر زننده و قوی است که تا چند خانه آنطرف‌تر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از سطل‌های زباله سطح شهر کرمانشاه شکسته‌اند، افزود: بیشتر سطل ها وضعیت مناسبی از نظر برجای ماندن زباله و شیرآبه ندارند و بوی بد غیرقابل تحمل است از دیگر سو در فصل گرمای گذشته با معضل تجمع حشرات موذی مواجه بودیم.

 

 

سامان جهانشاهی از شهروندان ساکن در شهرک پردیس کرمانشاه هم با اعلام نارضایتی از بوی بد و مشمئز کننده زباله‌ها گفت: انتظار می رود سطل‌های جمع‌آوری زباله شرایط بهداشتی مناسب‌تری را در محلات ایجاد کنند اما اکنون به معضلی برای شهروندان تبدیل شده اند.

وی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هنگام جمع‌آوری زباله‌ توسط پاکبانان بخشی از پساب داخل خودرو حمل بر روی زمین ریخته که علاوه بر بوی بد موجب آلودگی محیط می شود.

وی در خصوص بوی بد سطل های زباله سطح شهر هم گفت: نصب دَر و شستشوی ماهانه می تواند بخش زیادی از مشکل را حل کند و در حالت ایده آل زباله های تر و خشک جداگانه جمع آوری شود.

علی میرزایی در فاز یک محله فرهنگیان کرمانشاه هم اظهار کرد: سطل های فرسوده، سوراخ و شکسته سطح شهر دیر به دیر تعویض می شود و آن چه از ظواهر کار مشخص است شست‌وشوی آنها هم با تاخیر طولانی انجام می شود.

غلام محمدی اهل محله الهیه و شمار دیگری از شهروندان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا برنامه ریزی بهتر و دقیق تر شهرداری کرمانشاه برای منظم شدن جمع آوری زباله و رسیدگی به وضعیت سطل های جمع آوری و نیز ضدعفونی کردن آنها شدند.

استفاده شهرداری کرمانشاه از دستگاه واترجت

برومند نامداری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه شهرداری کرمانشاه به تازگی برای شست و شوی سطل های زباله از واترجت (دستگاه پرفشار شستشو) استفاده می کند؛ این کار زمانی صورت می گیرد که ماشین های جمع آوری زباله سطل را خالی می کنند، سپس پاکبانان سطل ها را شست و شو می دهند.

وی با بیان اینکه در چند هفته گذشته معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری برای زیباسازی شهر کرمانشاه اقدام به رنگ آمیزی سطل های زباله کرد، افزود: این کار در زیباسازی شهر تاثیر دارد.

نامداری از شهروندان کرمانشاه خواست وضعیت جمع آوری زباله یا انتشار بوی بد سطل ها را به شهرداری منطقه خود گزارش دهند تا در کمترین زمان ممکن رفع مشکل شود.

وی گفت: باوجود کمبود ماشین آلات و تجهیزات برای جمع آوری زباله؛ با تلاش شبانه روزی بهترین خدمات را ارائه خواهیم داد و این مهم با همکاری شهروندان همچون تفکیک زباله در منزل و استفاده از سطل زباله در ساعت مقرر نتیجه خواهد داد.

هر کرمانشاهی روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می کند

هایده شیرزادی مدیر شرکت بازیافت و تولید کود آلی کرمانشاه نیز چندی پیش گفته بود: متوسط تولید زباله هر شهروند کرمانشاهی در یک روز ۷۰۰ گرم است؛ اگر تمام پسماندهای یک روز شهر کرمانشاه که بیشتر از ۶۵۰ تُن است را روی هم انباشته کنیم حدود یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب خواهد شد؛ یعنی به اندازه حجم یک ساختمان پنج طبقه با زیر بنای ۱۰۰ متر مربع و ارتفاع ۱۵ متر.

وی افزود: این زباله‌ها در دامنه شمالی یکی از کوه‌های رشته کوه سفید واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمانشاه روی هم تلنبار می شود؛ از این مقدار زباله سالانه بیشتر از ۶۰۰ میلیون لیتر شیرابه و ۱/۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای متصاعد می‌شود.

شیرزادی با بیان اینکه محل انباشت زباله‌ها در نزدیکی و بالادست چشمه سراب قنبر قرار دارد که آب شرب قسمتی از شهر کرمانشاه را تامین می‌کند، افزود: احتمالا نفوذ شیرآبه‌ها در بالادست و یا شستشوی آنها توسط آب باران موجب آلودگی آب این سراب خواهد شد.

مدیر شرکت بازیافت و تولید کود آلی کرمانشاه گفت: همچنین رودخانه آبشوران که از میان شهر کرمانشاه می‌گذرد اکنون به محلی برای انباشت زباله تبدیل شده است.

شیرزادی ادامه داد: علاوه بر مشکل انباشت و دفن زباله‌؛ شهر کرمانشاه با حاشیه‌نشینی گسترده‌ای روبروست؛ بزرگترین مشکل زیست محیطی در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمانشاه مشکل جمع‌آوری زباله‌ها به خاطر پرداخت نکردن هزینه جمع‌آوری است که البته این مشکل تنها در شهرک‌های حاشیه‌ شهر نیست بلکه در خیلی از مناطق دیگر نیز زباله‌ها با تاخیر چند روزه جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: بزرگترین مشکل شهر کرمانشاه سیستم جمع‌آوری زباله است؛ مشکلات شهرک‌های حاشیه‌ای به دلیل برنامه‌ریزی نادرست شهری به وجود آمده است زیرا باید قبل از ایجاد شهرک زیرساخت‌های لازم برای دفع زباله در نظر گرفته می شد و متاسفانه این روند برعکس است.

وی گفت: محل جمع‌آوری زباله‌ها باید با ایجاد فضای مناسب، تثبیت لایه‌های زیرین با آهک، ریختن خاک روی زباله‌ها و فنس‌کشی محدوده مدیریت شود؛ همچنین تفکیک و بازیافت به صورت بهداشتی و مناسب انجام گیرد که این امر همکاری مردم و ایجاد زیرساخت‌های لازم را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان‌شهرهای ایران است؛ جمعیت این کلان‌شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵ بیشتر از ۹۴۶٬۶۵۱ نفر بوده که امروزه این آمار بیشتر شده است و مساحت آن ۹۳٬۳۸۹٬۹۵۶ متر مربع است.

کرمانشاه مهم‌ترین شهر در منطقهٔ مرکزی غرب ایران است و بزرگ‌ترین شهر کُردنشین ایران نیز محسوب می‌شود.