نگرانی شهردار چالوس از امحای زباله در تعطیلات نوروزی / ساماندهی زباله در چالوس چالشی بی‌انتها

سه شنبه 10 بهمن 1402 ساعت 11:02
نگرانی شهردار چالوس از امحای زباله در تعطیلات نوروزی / ساماندهی زباله در چالوس چالشی بی‌انتها

از هم اکنون برای ساماندهی پسماند این شهر که به عنوان معضلی است سال ها گریبانگیر مجموعه مدیریت شهری و سایر مسوولان دست اندرکار کرده تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

پسماند ایران: پیش بینی افزایش حجم زباله چالوس در تعطیلات نوروزی سال جدید به علت حضور مسافران و پاسخگو نبودن ظرفیت نیروگاه زباله سوز نوشهر، دغدغه‌ای است که مسوولان این شهرستان بر لزوم اتخاذ تدابیر اصولی در حل این مشکل تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، نیروگاه زباله سوز نوشهر از طرح های مصوبه رهبر معظم انقلاب برای شهرستان های نوشهر و چالوس بوده که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۰ با هدف فرآوری ۲۰۰ زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس، کلاردشت و تولید سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " محوطه دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله آغاز شده بود.

سرانجام، در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ در آیینی با حضور مسوولان کشوری، استانی و محلی با کار فرمایی شهرداری و سرمایه گذار بخش خصوصی مدت هفت سال و فروش برق حاصل از فعالیت نیروگاه به منظور جبران هزینه ها به بهره برداری رسید.

چالوس با جمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر از سه نقطه شهری شامل مرزن آباد، هچیرود، چالوس و ۱۶۳ نقطه روستایی برخوردار است و از لحاظ موقعیت در مبادی ورودی و خروجی جاده قدیم کرج - چالوس و آزاد راه تهران - شمال قرار دارد.

این شهرستان از دیرباز تاکنون به علت همسایگی با دریای خزر، جنگل های همیشه سرسبز هیرکانی، بوستان های جنگلی، تالاب ها، رودخانه ها و چشمه سارها، آثار تاریخی و دیگر مواهب طبیعی در تمامی فصول سال به ویژه بهار و تابستان خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است.

نگرانی شهردار چالوس از امحای زباله در تعطیلات نوروزی

برابر آمار، روزانه به طور میانگین در چالوس در فصول غیر گردشگری مقدار ۱۰۰ تن زباله تولید، جمع آوری و سپس برای امحا به نیروگاه زباله سوز نوشهر انتقال داده می شود منتهی بنا به اظهارنظر مسوولان امر به ویژه شهردار چالوس این رقم در نوروز هر سال و فصول گردشگری به ۲ برابر افزایش یافته به گونه ای که این افزایش یک برابری زباله در اوج سفرها از مهم ترین دغدغه هایی است که باید از هم اکنون برای نحوه امحای آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

زباله های تولیدی شهر چالوس طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست تا پیش از روزهای پایانی تابستان امسال در منطقه "پلهم کتی" شیوه کامل سنتی و غیر بهداشتی دفن می شد که به علت تلنبار شدن حجم سنگین زباله های مربوط به چندین دهه گذشته، بروز آتش سوزی، پاسخگو نبودن ظرفیت طبیعت آن منطقه و تنش های محلی تصمیم به جلوگیری از انتقال و تخلیه زباله در این مکان شد و از آن زمان به بعد برای امحا به نیروگاه زباله سوز نوشهر انتقال داده شد.

در این پیوند، شهردار چالوس با ابراز نگرانی از پاسخگو نبودن ظرفیت نیروگاه زباله سوز نوشهر در پذیرش زباله های این شهر در آستانه نوروز شروع فصول گردشگری تاکید کرد : از هم اکنون برای ساماندهی پسماند این شهر که به عنوان معضلی است سال ها گریبانگیر مجموعه مدیریت شهری و سایر مسوولان دست اندرکار کرده تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

مسعود یعقوبی روز سه شنبه در نشست شورای اداری چالوس افزود : اینک در فصول پاییز و زمستان روزانه به طور میانگین مقدار ۱۰۰ تن زباله تولید می شود در حالی که طبق آمار سال های گذشته این رقم در تعطیلات نوروز، بهار وتابستان به ۲ برابر افزایش می یابد و نیروگاه زباله سوز نوشهر هم همانطوری که پیمانکار آن از گذشته اعلام کرده پذیرای این حجم زباله در نوروز نیست.

وی با اظهار انکه مجوز ساخت و زمین بابت ایجاد کارخانه بیوگاز در این شهر از ماه های پیش دریافت و واگذار شده است، یادآور شد : برای آنکه این پیگیری ها و اقدامات انجام شده نتیجه دهد انتظار آن است کارگروه مدیریت پسماند شهرستان به طور جدی پای کار بیاید تا هر چه زودتر عملیات اجرایی شدن این طرح بسیار مهم و حیاتی در چالوس آغاز شود.

موافقت واگذاری زمین به گستره حدود یک هکتار از سوی منابع طبیعی در منطقه "ازارک " چالوس خبری بود که در اردیبهشت ماه سال گذشته در نشست خبری با شهردار چالوس رسانه ای شده بود و مسوولان در این نشست مطرح کردند به محض واگذاری زمین عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

آمادگی سرمایه گذار برای حل معضل پسماند

شهردار چالوس گفت : هم اینک سرمایه گذار این آمادگی دارد برای حل پسماند چالوس سرمایه گذاری کند و تمام فرآیند عقد قرار داد صفر تا صد با این سرمایه گذار بسته شده منتهی نیاز به عزم و اراده مسوولان امر به ویژه کمیته پسماند شهرستان دارد.

یعقوبی افزود : از سال ۱۳۷۷ تاکنون زباله های تولیدی در منطقه "پلهم کتی " واقع در فاصله ۶ کیلومتری شهر چالوس به صورت سنتی دفن می شد و دیگر این عرصه طبیعی پاسخگو نبوده و افزون بر آن چندین بار هم در این نقطه شاهد آتش سوزی بودیم و ضمن آنکه خیلی از اهالی حوالی این مکان دفن زباله اعتراض کرده بودند.

برابر گزارش ها، تبعات زیست محیطی تداوم دفن زباله طی بیشتر از دو دهه در این منطقه و بوی تعفن و سرازیر شدن شیرابه ناشی از آن به آبراه های منتهی به رودخانه چالوس همواره مورد انتقاد شهروندان و دوستداران محیط زیست در این شهرستان گردشگرپذیر مطرح شده بود.

پسماند ابر چالش چالوس

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس گفت : هرچند برای ساماندهی فاضلاب های خانگی طرح "سپتاژ"(طرح تصفیه خانه فاضلاب خانگی) پیگیری ها با موفقیت پیش رفته و تاحدودی این مشکل در حال برطرف شدن است اما پسماند ابر چالشی است که کماکان در این منطقه گردشگرپذیر ریشه دوانده است و انگار عزم و اراده جدی برای رفع آن وجود ندارد.

سید علی اصغر مطهری افزود: با مروری به سوابق گذشته فلسفه ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر، قرار بود پیمانکار آن زباله کامل نقاط روستایی و شهری این شهرستان را برای امحا تحویل گیرد منتهی اکنون به علت بروز نواقص و کوتاهی در تجهیز کامل نیروگاه قادر نیست به تعهداتش عمل کند.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از محل فعالیت نیروگاه زباله سوز نوشهر در ماه گذشته متاسفانه به علت ورود حجم انبوهی از شیرابه زباله انباشت شده به رودخانه "ماشلک"، آلودگی هوا و بوی تعفن ناشی از افتتاح ناقص این طرح ملی معضلی است که افزون بر آنکه این روزها سوژه رسانه ها شده بلکه با نگرانی شمار زیادی از مردم این دیار هم همراه بوده است.

صرف نظر از این چالش های زیست محیطی، طبق وعده ها و قرار داد با پیمانکار، بنا بود زبال های تلنبار شده مربوط چهار دهه گذشته در پیرامون این نیروگاه هم ساماندهی شود که متاسفانه همچنان این زباله ها در آنجا وجود دارد و در زمان بارندگی حجم زیادی از شیرابه های آن وارد رودخانه ماشلک منتهی به دریای خزر می شود.

رهاسازی زباله در حریم رودخانه های چالوس

رییس اداره حفاظت محیط زیست چالوس همچنین از رها سازی زباله، نخاله های ساختمانی و شاخه های درختان در حریم کمی و کیفی رودخانه های حفاظت شده "سردآبرود " و "چالوس " در این شهرستان انتقاد کرد و گفت : این رودخانه هر کدام حریمی دارد و متاسفانه از دیرباز تاکنون به علت دخل و تصرف به بستر و حریم رودخانه ها، ساخت و سازهای غیر مجاز، ورود آلاینده های زیست محیطی و پساب حاصل از فعالیت معادن در آستانه نابودی قرار گرفته اند و قرار نیست نخاله های ساختمانی در حریم این رودخانه ها رهاسازی شود.

آنچه در این گزارش به آن اشاره شد تنها مرور کلی از وضعیت زباله شهرستان چالوس بوده که با توجه به روند روز افزون جمعیت شهر نشینی متاثر از گردشگر پذیری و به تبع آن افزایش زباله در این خطه غربی استان که انتظار است مسوولان تدابیر ویژه ای برای حل این معضل دیرینه اتخاذ کنند.

امروز آنچه مسلم است این که سایت های دپوی زباله در مناطق مختلف مازندران به کانون های اصلی آلودگی زیست محیطی تبدیل شده اند و رفع این معضل نیازمند توجه اساسی و مدیریت مطلوب است، انتظاری که بسیاری از شهروندان مازندران آن را به عنوان یک مطالبه مهم مطرح می کنند.