جلوگیری از خروج ارز با تبدیل خشکاله به نهادهای دامی

چهارشنبه 02 اسفند 1402 ساعت 21:40
جلوگیری از خروج ارز با تبدیل خشکاله به نهادهای دامی

امروزه چندین تکنیک فرآوری، از جمله خشک کردن، پلت کردن، تولید سیلو و غیره می توانند برای تبدیل پسماندهای الی به خوراک دام استفاده گردد.

پسماند ایران،مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هدایت خشکاله به سمت تامین نهاده‌های دامی می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. به گزارش پسماند ایران، مهدی خادم ثامنی در اولین نشست ملی هم اندیشی و مدیریت راهبردی خشکاله که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اعلام این خبر گفت: همانطور که کمپوست می تواند به عنوان بهبود دهنده خاک اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، خشکاله نیز می تواند بخشی از نیازهای نهادهای دامی کشور را برآورده کند و از خروج ارز بمنظور واردات نهاده های دامی از کشور تا حدودی جلوگیری شود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پسماندهای آلی از جمله ضایعات بخش کشاورزی می تواند از طریق تبدیل به خوراک دام و یا بهبود دهنده خاک، با رویکرد اقتصادچرخشی بازیافت گردد. تخمین زده می‌شود که حدود 1.3 میلیارد تن در سال ضایعات مواد غذایی در سطح جهان تولید می‌شود. در همین راستا استفاده از پسماندهای آلی می تواند بصورت خشکاله و به عنوان خوراک دام به تولید چرخه نهادهای دامی پایدار کمک کند؛ و همچنین از خشکاله در تهیه کمپوست یا ورمی کمپوست نیز می توان بهره برد. امروزه چندین تکنیک فرآوری، از جمله خشک کردن، پلت کردن، تولید سیلو و غیره می توانند برای تبدیل پسماندهای الی به خوراک دام استفاده گردد.

در ایران نیز مدتی است از طریق پویش های مردمی و آموزش موضوع تولید خشکاله دنبال می شود. بعنوان مثال در تعدادی از استان ها، پویش خودجوش تشکل مردمی، به ویژه در مساجد شکل گرفته که شهروندان را به جداسازی پوست میوه ها در خانه و خشک کردن آن، تشویق کرده تا خشکاله تولید شده را به دامداران کوچک و سنتی برسانند. که البته برای انجام این فعالیت نیاز به ضابطه و فرهنگ سازی است زیرا مشکل عمده این است که بر اساس اظهارنظر کارشناسان سازمان دام پزشکی تهیه خوراک دام در مراحل مختلف می تواند دچار آلودگی شود.
در تعدادی از استان ها نیز طرح جمع آوری هوشمند پسماند خشک و خشکاله از درب منازل شهروندان اجرا ‌شده است. بدون شک این طرح ها بدون مشارکت و همراهی شهروندان امکان پذیر نیست. براساس این طرح شهروندان با نصب اپلیکیشن مربوطه می‌توانند با نسبت به ارائه پسماندهای خشک و خشکاله تولیدی خود اقدام کنند. پسماندهای خشک و خشکاله تولیدی می تواند در درب منازل توسط شرکت های دارای مجوز از شهروندان تحویل گرفته شود و یا توسط شهروندان آن را به غرف بازیافت تحویل داده شود. بسیار حائز اهمیت است که با خشک کردن پسماندهای آلی در منزل ، علاوه بر جلوگیری از ایجاد بوی بد در منزل، سبب کاهش حجم و وزن زباله ورودی به مجتمع پردازش و دفن نیز خواهیم بود. مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۵ کارگروه ملی مدیریت پسماند بمنظور هماهنگی های بین دستگاهی برگزار شده است. خادم ثامنی تاکید کرد: مدیریت اجرایی پسماند های عادی مطابق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند بر عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها است و سالانه ۲۰ میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می شود که نزدیک به ۶۵ درصد آن زباله های تر می باشد که یکی از عوامل اصلی تولید شیرابه های خطرناک است.