روزانه نزدیک به ۲۰۰ تن پسماند خانگی در شهر مهاباد تولید می‌شود

سه شنبه 22 اسفند 1402 ساعت 12:00
روزانه نزدیک به ۲۰۰ تن پسماند خانگی در شهر مهاباد تولید می‌شود

شهردار مهاباد گفت: روزانه در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ تن زباله و پسماند شهری در مهاباد تولید می‌شود و اگر برنامه و رویکرد جدیدی در حوزه مدیریت پسماند بر اساس اصول تعریف شده نداشته باشیم، قطعاً سایت مشترک مهاباد-میاندوآب هم با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، بابک رستم‌پور در نشست مشترک با مدیران مدارس مهاباد به تشریح طرح تفکیک از مبدا پسماند شهری پرداخت.

وی افزود: روزانه در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ تن زباله و پسماند شهری در مهاباد تولید می‌شود و اگر برنامه و رویکرد جدیدی در حوزه مدیریت پسماند بر اساس اصول تعریف شده نداشته باشیم، قطعاً سایت مشترک مهاباد-میاندوآب هم با مشکل مواجه می‌شود.

شهردار مهاباد گفت: هیچ زمین یا سایتی در بلندمدت پذیرای این همه تولید پسماند و دفن آن نخواهد بود و در بحث جمع‌آوری و حل مشکل پسماند به فرایند هفت‌گانه مدیریت پسماند کوچک‌ترین توجهی نشده و این معضل کماکان ادامه دارد.

رستم‌پور ادامه داد: از میزان ۲۰۰ تن پسماندی که تولید می‌شود، برابر دستورالعمل و استاندارد بایستی ۲۰٪ آن دفن شود اما با توجه به اینکه فرایند بازیافت پسماند از مبدا صورت نمی‌گیرد، کل زباله تولیدی را مجبور هستیم بدون هیچ گونه مکانیزمی دفن کنیم.

وی تاکید کرد: اگر در تولید پسماند و فرهنگ مصرف شهروندان بازنگری شود و تفکیک پسماند از مبدا صورت گیرد و خانواده‌ها در این امر همکاری کنند قطعاً نتایج مثبت و تغییرات جدی در صرفه‌جویی زمان و حفاظت از محیط زیست حاصل خواهد شد.

رستم‌پور با اشاره به نقش کلیدی آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس به عنوان متولیان اصلی فرهنگ و آموزش در این پروسه خاطرنشان کرد: امید است امر آموزش و فرهنگ‌سازی به دانش‌آموزان به عنوان سفیران جامعه در مدارس به طور جدی پیگیری شود و بتوانیم در بحث تفکیک پسماند از مبدا بهتر عمل کنیم، چرا که چنانچه این امر به خوبی صورت گیرد ۷۰ درصد تولید پسماند را کاهش می‌دهیم.

شهردار مهاباد در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همراهی و مشارکت همگانی، به ویژه مدیریت آموزش و پرورش و مدیران و معلمان مدارس به عنوان متولیان و تلاشگران اصلی عرصه فرهنگ و دانش با تکیه بر اصل آموزش، شاهد تحول اساسی در بازنگری در کاهش تولید پسماند و تفکیک آن باشیم.

منبع : خبرگزاری ایمنا