دفع غیر اصولی پسماندهای نوروزی در قشم / سلامت شهروندان و مسافران اولویت چندم است؟

جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 08:18

ضوابط زیست محیطی محل های دفع پسماندهای عادی که شامل ۳۴ ماده می باشد محل دفع زباله باید یک کیلو متر از ساحل ، ۳۰۰ متر از جاده اصلی است

پسماند ایران : تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در قشم رو به پایان است و اگر چه قشموندان امسال را خلوت تر از سالهای گذشته سپری کردند اما ایام نوروز با شهروندان قشم را با یک شگفتی همراه کرد که آن انباشت زباله و بوی متعفن آن در ورودی شهر و در مقابل منطقه گردشگری هامون بود.
به گزارش هرمز، بوی متعفن انباشت و دفع زباله در ورودی شهر قشم چند روزی است که موجب نگرانی شهروندان شده چرا که این معضل سلامت ساکنان شهر قشم را به مخاطره می اندازد.
این اقدام در منطقه آزاد قشم که در ایام پیک مسافر به سر می برد این سئوال را در ذهن متبادر می کند که میزان آمادگی سازمان منطقه آزاد قشم برای پذیرایی از مسافران نوروزی به چه میزان بوده است.
هنوز معلوم نیست اقدام به دفع زباله در ورودی شهر قشم و در مجاورت پایانه مسافری غدیر ، کمپ هامون و ساحل شمالی که پذیرای جمع زیادی از مسافران بود با مجوز کدام نهاد انجام گرفته و دستگاه قضایی ، شبکه بهداشت و محیط زیست چه عکس العملی در مقابل آن اتخاذ کرده اند.
بر اساس قوانین و مقررات ، ضوابط زیست محیطی محل های دفع پسماندهای عادی که شامل ۳۴ ماده می باشد محل دفع زباله باید یک کیلو متر از ساحل ، ۳۰۰ متر از جاده اصلی و بزرگ راه ، ۳ کیلو متر از اماکن تاریخی و حداقل ۱ کیلومتر با مناطق موجود یا توسعه آتی مسکونی، بیمارستانی،آموزشی، زیارتی، تجارتی و صنعتی فاصله داشته باشد که متاسفانه محلی که برای انباشت زباله های شهری در نطر گرفته شده با تمامی موارد مذکور تناقض دارد.
بر این اساس جا دارد تا دستگاه های ناظر علی الخصوص اداره محیط زیست و شبکه بهداشت به وظیفه خود عمل نموده و متخلفین را برای در خطر قرار دادن سلامت قشموندان مورد مؤاخذه قرار دهند.