زاکانی اعلام کرد:فعالیت دوشیفته اکیپ‌های متعدد در سطح شهر برای مقابله با زباله‌گردی، کارتن‌خوابی و تکدی‌گری

سه شنبه 14 فروردین 1403 ساعت 15:12
زاکانی اعلام کرد:فعالیت دوشیفته اکیپ‌های متعدد در سطح شهر برای مقابله با زباله‌گردی، کارتن‌خوابی و تکدی‌گری

شهردار پایتخت گفت: عدم وجود ظرفیت لازم برای ساماندهی و نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌ها برای حل چالش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دلایل نابسامانی‌ها در این زمینه در سنوات قبل است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایلنا، رویداد طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، صبح امروز -سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق، امین توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، فاطمه تنهایی شهردار منطقه ۸ و جمعی از مدیران شهری برگزار شد. 

در ابتدای این رویداد زاکانی با اشاره به چالش‌های مرتبط با معضل آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گفت: حل معضل‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در تمامی ادوار بوده است پیش از این وضعیت آسیب‌های اجتماعی با شیبی فزاینده روز به روز بدتر می‌شد به نحوی که در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار معتاد در کمپ‌های ماده ۱۶ مستقر بودند و ۱۵ هزار معتاد متجاهر دیگر نیز در کف خیابان‌ها رها شده بودند. 

وی افزود: وجود چنین شرایط نابسامانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دو دلیل اصلی داشت؛ نخست‌عدم وجود ظرفیت ساماندهی و حل معضل در ادوار قبلی بود و دوم ناهماهنگی بین دستگاه‌ها برای حل چالش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی. 

زاکانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شهری افزود: در واکنش به چنین وضعیتی ابتدای دوره مدیریت شهری جدید قرارگاه آسیب‌های اجتماعی شکل گرفت که در نتیجه عملکردهای این قرارگاه اکنون ظرفیت پذیرش و ساماندهی معتادان در مراکز مختلف به بیش از ۲۰هزار تخت رسیده و از این ظرفیت حدود ۱۸ هزار تای آن پر شده است. 

وی ادامه داد: تا چند سال قبل مناطق میانی و میادین اصلی شهر تهران جولانگاه معتادان بود اما اکنون در شهر تهران دیگر کانون متمرکزی وجود ندارد که در آن معتادان تجمع کنند و تنها در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر شاهد حضور معتادان هستیم، با این وجود هنوز هم پرونده آسیب‌های مرتبط با معتادان متجاهر باز است. به دنبال حل معضلات مرتبط با این چالش اجتماعی هستیم. 

به گزارش شهر، زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون موضوع متکدیان و زباله گردهای شهر تهران هم گفت: بنابر آمارهای احصا شده بخش قابل توجهی از متکدیان تهران اتباع هستند که حضور آنان باعث شده چهره شهر تهران در برخی از اذهان عمومی مخدوش شود. 

وی گفت: سال گذشته مطابق با اصل ۱۲۷ قانون اساسی حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از سوی ریاست محترم جمهور به شهرداری تهران تفویض شد. پس از این اتفاق مرکز رصدی با حضور مسئولین دستگاه‌های مختلف شکل گرفت که در نتیجه آن شاهد تحولی جدی در حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بودیم. 

زاکانی با تاکید بر برنامه‌های شهرداری تهران در سال پیش رو برای حل معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: شهرداری تهران دو ستون اجرایی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارد؛ نخست مبارزه با پدیده زباله گردی با محوریت معاونت خدمات شهری که در این رابطه ده‌ها اکیپ طی دو شیفت در مناطق و نواحی شهر تهران برای ریشه کنی چالش زباله گردی فعال خواهند بود. به طوری که در این اکیپ‌ها شاهد حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف از جمله یگان حفاظت شهرداری تهران به عنوان ضابط عام دستگاه قضایی خواهیم بود. 

شهردار تهران افزود: دومین ستون مدیریت شهری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی مربوط می‌شود به ریشه‌کنی معضل کارتن خواب‌ها و متکدیان به محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران. از جایی که حل این معضلات نیاز به کار بیشتری دارد، اکیپ‌های متعددی در دو شیفت با حضور روانشناسان در مناطق و نواحی تهران فعال خواهند بود. 

زاکانی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: مواجهه ما با چنین پدیده‌هایی انسانی است و آنان که در گرداب آسیب‌های اجتماعی گیر افتاده‌اند را همچون خانواده خود می‌دانیم.