پرونده زباله‌گردی در پایتخت روی میز شورای شهر تهران

یکشنبه 19 فروردین 1403 ساعت 13:53
پرونده زباله‌گردی در پایتخت روی میز شورای شهر تهران

اعضای شورای شهر تهران در جریان جلسه امروز، به موضوع جمع‌آوری زباله و زباله‌گردی در پایتخت پرداختند.

 پسماند ایران : در جریان دویست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، رضا محمدی؛ مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گزارشی از ارائه نظام تحول نظافت، پاکیزه‌سازی و مدیریت پسماند در صحن شورا ارائه کرد و در ادامه اعضای شورای شهر تهران، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به این گزارش مطرح کردند.

جعفر شربیانی؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زباله‌گردی سهم بالایی را در حوزه پسماند دارد اظهار کرد: علیرغم همه زحمات کشیده شده در حوزه پسماند، همچنان با مشکلاتی در این حوزه روبرو هستیم.

وی با اشاره به تکنولوژی استفاده شده در دوره سوم و چهارم مدیریت شهری در حوزه پسماند گفت: امروزه حتی ما در منطقه در حوزه تکنولوژی عقب مانده‌ایم و فاصله زیادی را در ارتباط با این بخش داریم.

شربیانی همچنین به سفر شهردار تهران به چین اشاره کرد و افزود: در این سفر علاوه بر قراردادهایی در حوزه حمل و نقل، در بحث زباله‌سوزی قراردادهایی انجام شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرا شود.

سوده نجفی؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز نسبت به وضعیت پسماند و جمع‌آوری آن انتقاد کرد و گفت: به هیچ عنوان وضعیت در این حوزه مطلوب نیست.

وی همچنین به اجرای طرح نوماند اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اجرای این طرح، شاهد مشارکت خوبی از سوی مردم نیستیم و اجرای این طرح‌ها نیاز به فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی دارد.

نجفی به طرح MRF اشاره کرد و افزود: این طرح نیز از سوی شهرداری تهران اجرایی شده ولی هنوز نتایج ملموس و شفافی نداشته و این سوال مطرح است که آیا قرار است که این طرح در سایر پهنه‌ها اجرا شود.

وی به موضوع زباله‌سوزی اشاره کرد و گفت: سوالی که مطرح است این است که شهرداری تهران چه برنامه‌ای برای رفع این موضوع در دستور کار خود دارد.

نجفی به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: سوالی که در این بخش مطرح است این است که آیا شهرداری تهران برنامه و اقداماتی را در این حوزه انجام داده است یا خیر؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به احداث شهرک بازیافت در مجتمع آرادکوه اشاره کرد و افزود: قرار بود این شهرک در مجتمع آرادکوه ساخته شود که ما هنوز از احداث یا عدم احداث آن بی‌اطلاع هستیم.

میثم مظفر؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز به تجمیع پیمانکاران جمع‌آوری پسماند در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: این مسئله مزیت‌هایی دارد اما معایبی را نیز به همراه دارد و آن این است که نظافت کمتری در کوچه پس کوچه‌ها انجام می‌شود و سوالی که مطرح است اینکه آیا با اجرای طرح‌های جدید از سوی حوزه پسماند شهرداری تهران آیا زباله‌گردی در این بخش جمع‌خواهد شد؟

وی به شبکه اقتصادی و ناشناخته شده زباله‌گردی و استثمار کودکان در این حوزه اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز باید برنامه‌های مدونی انجام شود.

نرگس معدنی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز به نقش شهرداران نواحی در طرح جدید شهرداری تهران در جمع‌آوری زباله و پسماند اشاره و تصریح کرد‌:‌ سوالی که مطرح است اینکه نقش شهرداران نواحی در این بخش چگونه است؟ همچنین نحوه مشارکت مردم در بحث تفکیک زباله چگونه طراحی شده است؟

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز به طرح نوماند و شهرزاد اشاره کرد و گفت: این سامانه‌ها همچنان برای مردم ناشناخته است.

مهدی اقراریان؛ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری در یک لجبازی مکرر و مستمر زمان را از دست داده است تصریح کرد: شهرداری نباید با مردم لجبازی کند و با لجبازی به جایی نمی‌رسد و در موضوع پسماند و هر طرحی که می‌خواهیم انجام بدهیم، بدون توجه به پشت قضیه آن، باید به مردم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه مردم عوارض‌هایی را در سطح شهر تهران پرداخت می‌کنند ادامه داد: این حق شهروندی است که مردم شهر تمیزی داشته باشند و یکی از مهمترین وظایف شهردار تهران این است که آشغال‌های مردم را جمع کند و این یکی از مهمترین کارهای آقای زاکانی است!

وی با اشاره به اینکه تا انتخابات 1404 زمان زیادی مانده است گفت: انتظار می‌رود تا زمان انتخابات، مجموعه شهرداری تهران به وظایف خود عمل کند.

اقراریان با اشاره به تضییع حقوق کودکان تصریح کرد: ما وقتی راجع به کودکان در سایر نقاط کشور صحبت می‌کنیم از آنها حمایت می‌کنیم اما شاهد هستیم که از کودکان با صغر سنی و حتی اتباع در ساختارهای شهرداری تهران به عنوان کودکان کار استفاده می‌شود و این مسائل زیبنده نیست.

وی به طرح جامع مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: این طرح مصوبه شورا را دارد و سوالی که مطرح می‌شود این است که این طرح چگونه انجام شده است؟

وی همچنین به قراردادهای پیمانکاران اشاره کرد و افزود: امیدواریم این قراردادها در اختیار اعضای شورای شهر تهران و همچنین کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران قرار بگیرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخی‌ها توصیه می‌کنند که شهردار تهران جابجا و یا استیضاح و یا سوالی از او پرسیده شود گفت: امیدواریم مدیریت شهری این فرصت را مغتنم بشمارد و به وظایف خود در حوزه‌های مختلف عمل کند.

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله مهدی عباسی، حبیب کاشانی، ناصر امانی و مهدی بابایی نسبت به وضعیت رفت و روب نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند.