به همت پژوهشگران ایرانی محقق شد: ابداع روشی جدید برای بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیک

دوشنبه 20 فروردین 1403 ساعت 12:33
به همت پژوهشگران ایرانی محقق شد: ابداع روشی جدید برای بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیک

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر اهمیت بازیافت فلزات ارزشمند از زباله‌های الکترونیک از ابداع روشی جهت دستیابی به دانش فنی بازیافت فلزات طلا، پالادیم و نقره از ضایعات الکترونیک توسط محققان این سازمان خبر داد.

به گزارش پسماند ایران از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، حسن زمانیان گفت: زباله‌های الکترونیکی حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره بوده و بازیافت آنها می‌تواند دوباره این مواد را به چرخه تولید بازگرداند که محققان ما در سازمان توانستند با شیوه ای نوین فلزات گرانبهای طلا، پالادیم و نقره را از ضایعات الکترونیک بازیافت و دانش فنی آن را تدوین کنند.

وی افزود: روش جدید بر خلاف روش‌های مرسوم استخراج، هیچکدام از مشکلات روش‌های مذکور؛ نظیر مصرف انرژی زیاد، زمانبر بودن استخراج، استفاده از محلول های خطرناک و سمی اسیدی یا سیانوری را نداشته و فلزات گرانبها با روشی ساده، مقرون به صرفه، بی ضرر و سازگار با محیط زیست؛ استفاده نکردن از هرگونه اسید، قلیا یا سیانور طی مدت زمان اندک و با عملکرد بالا استحصال می شوند. از جمله روش‌هایی که برای بازیافت این ضایعات استفاده می‌شود می‌توان به روش‌های قالکاری و روش‌های شیمیایی(استفاده از اسید یا سیانور) اشاره کرد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ضایعات الکترونیکی بخش قابل توجهی از زباله ها را در کل دنیا به خود اختصاص می دهند، یادآور شد: امحای این ضایعات کار دشواری است؛ زیرا این قطعات بزرگ جای زیادی را اشغال می کنند و از طرفی سوزاندن آنها به راحتی امکان پذیر نبوده و گازهای سمی تولید خواهد کرد. عمر کوتاه این تجهیزات و تنوع‌ طلبی مردم در استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید یکی از مهم ترین دلایل افزایش ضایعات الکترونیکی و رایانه‌ای است که به یک مشکل بزرگ در دنیا تبدیل شده است. بردهای کامپیوتر، برد موبایل ، لوح های فشرده و قطعات الکترونیکی چون مودم، فلش، مانیتور بیشترین حجم ضایعات الکترونیکی را تشکیل می دهند. این قطعات قابل بازیافت هستند ولی در برخی کشورها معمولا آنها را خرد کرده یا می سوزانند که باعث آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست خواهد شد.

زمانیان به صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی اشاره و بیان کرد: بسیاری کشورها مثل چین، هند و پاکستان درآمد زیادی از بازیافت این‌گونه ضایعات به دست می آورند، هر چند زباله‌های الکترونیکی حاوی ترکیبات پیچیده‌ای از مواد بسیار سمی هستند و باعث خطر سلامتی و زیست محیطی می‌شوند. اما بسیاری محصولات حاوی مواد قیمتی قابل بازیافت است که این امر باعث می شود این گونه ضایعات متفاوت تر از ضایعات دیگر باشند. زباله‌های الکترونیکی بیش از پنج درصد از کل زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهند که البته با افزایش فروش محصولات الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه این درصد روز به روز در حال افزایش است.

وی همچنین گفت: محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی پس از انجام موفقیت آمیز بازیافت این نوع از فلزات، بسته طراحی بازیافت فلزات گرانبهای طلا، پالادیم و نقره از ضایعات الکترونیک را تدوین و آماده واگذاری به صنایع کشور کرده است.