پیش بینی اسقاط بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال 1403

یکشنبه 26 فروردین 1403 ساعت 11:36
پیش بینی اسقاط بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال 1403

در صورت اعطای وام و تسهیلات کم بهره از سوی صندوق توسعه صنعت به صاحبان خودروهای عمومی و موتورسیکلت ها، تعداد خودروهای اسقاط شده در سال 1403 به بیش از 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرخودرو، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن تشریح سن فرسودگی انواع وسیله نقلیه در آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: در صورت اعطای وام و تسهیلات کم بهره از سوی صندوق توسعه صنعت به صاحبان خودروهای عمومی و موتورسیکلت ها، تعداد خودروهای اسقاط شده در سال 1403 به بیش از 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن تشریح سن فرسودگی انواع وسیله نقلیه در آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: در صورت اعطای وام و تسهیلات کم بهره از سوی صندوق توسعه صنعت به صاحبان خودروهای عمومی و موتورسیکلت ها، تعداد خودروهای اسقاط شده در سال 1403 به بیش از 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

محمود مشهدی شریف در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به تغییر سن فرسودگی انواع خودرو و موتورسیکلت در آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: طبق ماده 2 آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده، سن فرسودگی خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن(سفری)، سواری کار و ون مسافربری با سوخت بنزینی، گازسوز، دوگانه سوز و دیزلی 20 سال، ترکیبی(هیبریدی) 23 سال و برای خودروهای برقی 25 سال تعیین شده است.

وی ادامه داد: سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل تاکسی، تاکسی سواری، استیشن، سواری کار و ون مسافربری در نوع بنزینی، دوگانه سوز، پایه گازسوز و دیزلی 12 سال ، هیبریدی 15 سال و برقی 20 سال خواهد بود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسودهاضافه کرد: همچنین در این آیین نامه سن فرسودگی مینی بوس های دیزلی 12 سال، پایه گازسوز 15 سال و برقی 20 سال، انواع اتوبوس برون شهری 15 سال ، اتوبوس درون شهری دیزلی 10سال، پایه گازسوز 12 سال و برقی 20 سال و سن فرسودگی انواع وانت بنزینی، پایه گازسوز، دیزلی 15 سال، خودروهای سنگین شامل کامیون، کامیونت، کشنده 25 سال و برای موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری 6 سال، بنزینی انژکتوری 12 سال و موتورسیکلت های برقی 15 سال تعیین شده است.

مشهدی شریف با اشاره به اسقاط 70 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 و با بیان اینکه آمار اسقاط خودرو در سال گذشته برابر با مجموع آمار اسقاط خودرو در چهار سال گذشته بوده است. تشریح کرد: سال ۹۸ تعداد ۷ هزار دستگاه، سال 99 حدود ۱۳هزار دستگاه، سال 1400 کمتر از ۳۰هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ کمی بیش از ۲۰هزار دستگاه و در مجموع ۷۰هزار دستگاه خودرو طی چهار سال گذشته اسقاط شده است درحالی ‌که سال ۱۴۰۲ به‌تنهایی ۷۰هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم مهلت سه ماهه مجلس به دولت برای تصویب و ابلاغ آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده اما در نهایت این آیین نامه با بیش از 10 ماه تاخیر و در 28 اسفندماه 1402 ابلاغ شد و این کوتاهی از سوی دولت موجب شد بیش از 70 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته اسقاط نشود در حالی که با ابلاغ این آیین نامه در مهلت قانونی خود یعنی اردیبهشت ماه 1402 قطعا بیش از 150 هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال گذشته از رده خارج می شد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسودهدرباره پیش بینی آمار اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1403 با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده و اتمام مراحل اداری آن در اردیبهشت ماه سال جاری بیان کرد: در صورت اعطای وام و تسهیلات کم بهره از سوی صندوق توسعه صنعت به صاحبان خودروهای عمومی و موتورسیکلت ها، تعداد خودروهای اسقاط شده در سال 1403 به بیش از 300 هزار دستگاه خواهد رسید.