ورود بخش خصوصی در بازیافت نخاله، راهکار حل مشکل پسماندها

چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 20:38
 ورود بخش خصوصی در بازیافت نخاله، راهکار حل مشکل پسماندها
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: برطرف کردن مشکل تخلیه‌ی غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود.
 

«مرتضی پیری»  افزود: رعایت نکردن قانون ایستگاه‌های تخلیه‌ی پسماند، کمبود ایستگاه تخلیه، نبود بازیافت پسماند از عوامل عمده‌ی بروز معضل در حاشیه‌ی جاده سرو و کمربندی خاتم‌الانبیا(ص) است.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: نخاله‌ی ساختمانی باعث بد جلوه دادن چهره شهر و مشکلات زیست‌محیطی شده که باید برای برطرف کردن این مشکل ایجاد ایستگاه‌های جمع، دفع و نظام‌مندی فعالیت‌های ضایعاتی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
پیری در خصوص معضل رعایت نکردن قانون ایستگاه‌های تخلیه پسماند افزود: ریشه این مشکل رفتارهای مدنی و اجتماعی است، در بحث جمع‌آوری باید توجه کرد که مهم‌ترین مسأله فرهنگسازی است.
وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان نسبت به نخاله ساختمانی و خطرات آن بی‌تفاوت بوده و نخاله‌ها را در حاشیه‌ی شهر رها کرده که باید در این راستا فرهنگسازی در اولویت قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه مشارکت حداکثری مردم شهر ارومیه را از مهم‌ترین راهکارهای برطرف کردن این مشکل دانست و گفت: فرهنگ شهروندی ایجاب می‌کند مردم تابلوها و اعلانات هشداری را رعایت کنند.
پیری اظهار کرد: رها شدن نخاله‌های ساختمانی در حاشیه‌ی جاده نشان از ضعف مدیریت شهری است، صرف‌نظر از اینکه فرهنگ عمومی با این قبیل موارد چگونه باید رفتار کند.
وی در ادامه اظهار کرد: اقدامات شهرداری در جلوگیری از رهاسازی نخاله ساختمانی در حاشیه‌ی جاده سرو و کمربندی خاتم الانبیا(ص) به‌صورت تعهد کتبی و برخورد با متخلفان انجام می‌شود اما به علت ساماندهی نامناسب مدیریت شهری، کمبود مراکز تخلیه و دور بودن مسافت آن باعث شده جمع‌آوری و دفع نخاله هدفمند نباشد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه در شهر فواصل منطقی بین ایستگاه نخاله ساختمانی رعایت نشده است، گفت: در بحث دفع نخاله‌ی ساختمانی مسأله مهم تعیین نقاط تخلیه در مسافت‌های منطقی است که در این راستا می‌توان با به‌کارگیری از امکانات مدیریت شهری تعداد ایستگاه‌ها را افزود و در فواصل کوتاه برای استفاده از شهروندان قرار داد.
پیری افزود: نخاله ساختمانی تنها شامل گچ و سیمان و آجر نبوده بلکه در و پنجره، آلومینیوم، تانکر، رادیاتور را شامل می‌شود که باید پس از مصرف مورد بازیافت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای بازیافت نخاله، اهمیت فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: بازیافت نخاله ساختمانی نه تنها به حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست کمک می‌کند بلکه با به‌کارگیری روش علمی توجیه اقتصادی نیز دارد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی برای راه‌اندازی بازیافت نخاله ساختمانی در شهر ارومیه گفت: در صورت اینکه مدیریت شهری اعتبار لازم برای راه‌اندازی بخش بازیافت را در شهر نداشته باشد با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران می‌توان معضل نخاله ساختمانی را برطرف کرد.
پیری تصریح کرد: یکی از وظایف کمیسیون نظام‌مندی مشاغل شهری مربوط به رسیدگی کارهای مرتبط با پسماند و ضایعات است که امید می‌رود در سال 94 اقداماتی در جهت نظام‌مندی فعالیت ضایعات گام‌های موثری برای برطرف کردن این مشکل بردارد.
وی اظهار امیدواری کرد با تلاش هرچه بیشتر مدیریت شهری و شهروندان در آینده شاهد تحول اساسی در برطرف کردن مشکلات ناشی از پسماند ساختمانی باشیم.

 

 

منبع : ایسنا