کارخانه بازیافت گلپایگان و خوانسار بامشارکت چهار شهر ساخته می‌شود

چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 14:12
کارخانه بازیافت گلپایگان و خوانسار بامشارکت چهار شهر ساخته می‌شود
هزینه لازم برای تکمیل پروژه کارخانه بازیافت حدود ۱۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است

 

به گزارش پسماند ایران، یکی از مشکلات احداث کارخانه بازیافت در شهرستان های گلپایگان و خوانسار، جانمایی این مرکز بود که با کارشناسی های انجام گرفته در دو شهرستان، محلی در یکی از بیابان های منتهی به روستای خم پیچ در نظر گرفته شد، با بروز برخی مسایل این پروژه برای چند سال معوق ماند که با شروع به کار شورای چهارم و تغییر مدیریت ارشد شهرستان این طرح دوباره از سر گرفته شد و اقدامات اولیه با برنامه ریزی فرمانداران گلپایگان و خوانسار، شهرداران و اعضای شوراهای چهار شهر گلپایگان، خوانسار، گوگد و گلشهر برای احداث کارگاه بازیافت آغاز شد.
بر این اساس شورای شهر گلپایگان پیش از ظهر چهارشنبه با دعوت از مسئولان ذیربط این پروژه، پس از تبادل نظر و بحث های صورت گرفته در راستای ادامه ساخت این پروژه ، مقرر کرد شوراهای چهار شهر با مصوب کردن مطالبه مورد نظر شرکت بازیافت در راستای فراهم کردن مقدمات ساخت فاز یک کارخانه پکه حدود ۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده نسبت به تأمین ۳۰ درصد اعتبار مورد نیاز این طرح تا پایان آذرماه، اقدام کنند.
رئیس شورای شهر گلپایگان در حاشیه نشست اعضای ذیربط متشکل از فرمانداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی چهار شهر (گلپایگان، خوانسار، گوگد و گلشهر)، رئیس شورای شهرستان و شورای بخش در جمع خبرنگاران، هدف از این نشست را همگرایی و تبادل نظر برای تبیین ساخت پروژه مهم کارخانه بازیافت زباله برشمرد و افزود: در راستای برنامه ریزی احداث این کارخانه جلسات متعددی در گذشته نیز برگزار شده بود اما در هیچکدام از این جلسات چنین اجماعی تاکنون صورت نگرفته بود که با توجه به اهمیت موضوع بازیافت زباله این جلسه را می توان یکی از جلسات مهم در این زمینه برشمرد.
وی تصریح کرد: طبق توافق صورت گرفته در این جلسه که با حضور اعضای شورای اسلامی، شهرداران، فرماندار خوانسار و نماینده فرماندار گلپایگان صورت گرفت، مقرر شد ۳۰ درصد از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد درخواست رئیس هیئت مدیره شرکت بازیافت زباله برای شروع به کار از سوی شوراهای اسلامی مصوب و به شهرداران ابلاغ شود.
اسکندری در همین زمینه افزود: با تأمین مبلغ مذکور به نسبت سهم هر کدام از شهرداری ها، مقدمات ساخت فاز یک کارخانه بازیافت در محل مورد نظر که تاکنون بالغ بر سه میلیارد ریال در آن هزینه شده است، آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات و مصالح مورد نیاز این کارخانه که چندین سال قبل خریداری شده در حال فرسودگی است، گفت: امید است با تصویب ۳۰ درصد از اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی بتوانیم حرکتی در راستای فعالیت شرکت بازیافت با توجه به اهمیت آن در فرآیند زدودن از زباله های شهری و روستایی از محیط زیست انجام دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با اذعان به اینکه راه اندازی این کارخانه با توجه به اهمیت و کاری که صورت خواهد گرفت، شاید از منظر مردم به چشم نیاید، تاکید کرد: اقدام در راستای راه اندازی و فعالیت کارخانه بازیافت یکی از تصمیمات مهمی بود که در این جلسه گرفته شد که طی چهار دوره فعالیت شوراهای اسلامی در این منطقه جلسه ای با این اهمیت تشکیل نشده بود.
وی افزود: دفن و پراکندگی زباله در محیط زیست به شیوه کنونی مشکلات عدیده ای برای جان و مال مردم به وجود آورده و اگر این اقدام هر چه زودتر انجام نگیرد، مشکلات انباشت زباله در اقصی نقاط این شهرستان ضربه بزرگی به محیط زیست و زندگی مردم وارد می کند.
اسکندری در پایان یادآور شد: هزینه لازم برای تکمیل پروژه کارخانه بازیافت حدود ۱۳۰ میلیارد ریال برآورد شده که امید است با تصویب شوراهای اسلامی شهرهای ذیربط این مجموعه هر چه زودتر آماده فعالیت شود.
فاز نخست کارخانه بازیافت زباله ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
در ادامه احمدرضا گلپایگانی عضو شورای اسلامی شهر گلپایگان و سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار داشت: امید است با توجه به مباحث ایراد شده در راستای بحث اولویت بندی و ضروریات جامعه بتوانیم برای رفع نیاز جامعه پروژه های زودبازده را اجرایی کنیم.
وی بیان داشت: با توجه به معضلات اجتماعی عدم تکمیل این پروژه و نیز مشکلات اقتصادی بر سر راه کارخانه بازیافت، امیدواریم با اجماع نظر مسئولان شهرستان ها بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.
سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه بحث زمانی بود که امید است شهرداران تا پایان آذرماه نسبت به تصویب و نهایی شدن سهم خود در راستای مطالبات هیئت مدیره شرکت بازیافت اقدام کنند. در ادامه عباس مسلمی مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان های گلپایگان و خوانسار با اذعان به اینکه فعالیت شرکت بازیافت از اهمیت بالایی به جهت زدودن زباله از چهره شهر برخوردار است، افزود: تکمیل کارخانه بازیافت در فاز اول حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه در بردارد که امیدواریم با تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد و اقداماتی که انجام می گیرد فاز اول این طرح به زودی افتتاح شود.
وی اظهار داشت: شن ریزی مسیر جاده ای به طول حدود یک و سه دهم کیلومتر، ساخت نگهبانی، اجرای فونداسیون با زیربنای اولیه دو هزار و ۴۷۸ مترمربع که هم اکنون ۵۶۰ متر آن برای ساخت محل سوله در نظر گرفته شده از جمله اقدامات برای آماده سازی فاز نخست کاخانه بازیافت تاکنون بوده است.

 

منبع : خبرگزاری مهر