فرماندار رودسر: مدارس چابکسر تولید پسماند نخواهند داشت

سه شنبه 23 آبان 1402 ساعت 12:13
فرماندار رودسر: مدارس چابکسر تولید پسماند نخواهند داشت

فرماندار رودسر، با بیان اینکه قرار است مدارس چابکسر تولید پسماند نداشته باشند، خاطرنشان کرد: باید به سمت کاهش تولید پسماند برویم و پسماندهای تولید شده را مدیریت کنیم.

پسماند ایران : محمد حیدری امروز، ۲۲ آبان ماه در حاشیه بازدید از مرکز دپوی زباله چابکسر، با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری از گذشته تاکنون جهت مدیریت پسماندها، اظهار کرد: با مدیریت شهرداری چابکسر و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر حجم انباشت زباله‌های تر و خشک به حداقل ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه بهسازی در مرکز دپوی چابکسر انجام شده و دستگاه‌های پردازشگر فعال هستند، تصریح کرد: با همت شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست، شرایط رو به بهبود بوده و مجوز استقرار دستگاه ریجکت سوز نیز طی روزهای آتی تعیین تکلیف و تمهیدات لازم انجام می‌شود تا شاهد کاهش چشمگیر انباشت زباله باشیم.

فرماندار رودسر، فراهم شدن شرایط مدیریت پسماند در شهر چابکسر را موجب پوشش شهرهای همجوار دانست و متذکر شد: تفکیک زباله‌های تر و خشک نیز توسط بخش خصوصی در یک سوله ۴۰۰ مترمربعی در حال انجام است که به زنجیره مدیریت پسماند کمک می‌کند.

حیدری مدیریت پسماند را دارای فرایندهای گوناگون دانست که شامل خانه تا محل دفن می‌شود و اضافه کرد: کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا را باید از خانه‌ها شروع کنیم. همچنین این ظرفیت وجود دارد که شهرداری‌ها از محل پسماند درآمدزایی داشته باشند و با استفاده از دانش و تکنولوژی، پسماند را از حالت تهدید برای محیط زیست به فرصت برای شهر و روستا تبدیل کنند.

وی از شهرداری خواست استانداردسازی‌های زیست محیطی برای بهسازی و مدیریت ریجکت‌ها را اعمال کند و یادآور شد: کار خوبی در حوزه دانش بنیان انجام شده و یکی از نخبگان شهرستان پروانه استفاده از پلاستیک در قالب بلوک‌های سیمانی را اخذ کرده است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرماندار رودسر همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه طرح مدارس بدون پسماند در چابکسر، زندگی کردن در طبیعت و شهر و روستا را نیازمند آموزش دانست و بیان کرد: یادگیری و آموزش خیلی مهم است و همه انسان ها به آن نیاز دارند.

وی با بیان اینکه قرار است مدارس چابکسر تولید پسماند نداشته باشند، خاطرنشان کرد: باید به سمت کاهش تولید پسماند برویم و پسماندهای تولید شده را مدیریت کنیم.

حیدری، با اشاره به تولید پسماند در خانه‌ها، گفت: در کنار آموزش در مدارس، باید آموزش در خانواده را دنبال کنیم و مادران به عنوان محور خانواده، باید مدیریت پسماند را جدی بگیرند.

فرماندار رودسر با بیان اینکه مرکز پسماند چابکسر با استفاده از دانش روز تجهیز خواهد شد، تاکید کرد: از نخبگان دعوت می‌کنیم به مدیریت پسماند ورود کنند تا علاوه بر کاهش بار پسماند شهرستان و تحقق شهر بدون زباله، درآمدزایی داشته باشیم.

منبع خبر : ایسنا