شوکاشور زباله‌دان نمی‌شود

شنبه 27 آبان 1402 ساعت 14:11
شوکاشور زباله‌دان نمی‌شود

فرماندار آمل گفت: منطقه " شوکاشور" درکیلومترحدود ۱۷ جاده هراز که برای مدیریت پسماند زباله شهرآمل پس از ضرب الاجل ۱۵ روزه رئیس جمهور انتخاب شده بود، به علت صادرنشدن مجوز محیط زیست، از دستور کار خارج شد.

پسماند ایران، ذات الله زارعی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: منطقه " شوکا شور" به عنوان یکی ازگزینه های پیشنهادی برای مدیریت پسماند آمل مورد توجه قرار گرفت که پس از بررسی میدانی با حضور مدیران و کارشناسان مرتبط و ازآن جایی که تاکنون برای این منطقه مجوز محیط زیستی صادر نشده است، از دستور کار خارج شد.

وی اضافه کرد: چند مکان دیگر در حال بررسی کارشناسی است و به طور حتم مکانی انتخاب خواهد شد که کارشناسی شده و مورد تایید نهادهای مرتبط باشد.

فرماندار آمل اضافه کرد: موضوع محل دفن زباله در آمل سابقه‌ای طولانی داشته و متاسفانه به دلیل ترک فعل ها و کم کاری های دولت های گذشته این بحران به دولت مردمی سیزدهم منتقل شد.

زارعی با بیان اینکه، شرایط بد نفوذ شیرابه ها از منطقه دفن زباله در منطقه کوه عمارت به سمت پایین دست جاده هراز و سدمخزنی درحال ساخت هراز، درچند وقت اخیر باعث توقف کامل عملیات ادامه ساخت این سد شده است، گفت: به عنایت به پیشرفت قابل توجه سد هراز به خصوص در ۲ سال گذشته از دولت سیزدهم بوده، و با افتتاح آن آب مورد نیاز حدود ۱۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان آمل و چند شهر مرکزی مازندران تامین و مشکلات کم آبی بیش از یک میلیون مشترک نیز برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: به علت مجاورت محل دپوی زباله عمارت در مجاورت کاسه سدهراز، رئیس جمهور به همت علت ضرب الاجلی ۱۵ روزه را برای انتخاب مکان مناسب برای دپوی موقت زباله (تا زمان تاسیس کارخانه زباله سوز که حدود سه سال طول می کشد) مشخص کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور روز چهارم آبان در چهارمین نشست ویژه رفع موانع تولید اعلام کرده بود، ظرف ۱۵ روز آینده جانمایی جدید محل دفن پسماندهای شهر آمل انجام شود و وزارت نیرو همزمان کار پاک‌سازی و ایزوله محل دفن فعلی و عملیات اجرائی تکمیل طرح سد هراز را آغاز کند.

بیشتر بخوانید
از عمارت به شوکاشور
راه‌اندازی سایت جدید پسماند آمل به کجا رسید؟
هر آنچه باید درباره مرکز جدید ساماندهی پسماند آمل بدانید
استاندار مازندران: سایت پسماند آمل در کمترین زمان ممکن ایجاد شود
بلاتکلیفی مستمر و چند ساله حل معضل سایت انباشت زباله عمارت آمل در نزدیکی محل ساخت سد هراز علاوه بر اینکه نگرانی‌هایی بابت آلوده شدن آب این سد در آینده را ایجاد کرده است، پیشرفت چشمگیر سرعت عملیات اجرایی این سد مهم شمال کشور که طی ۲ سال اخیر رقم خورده را نیز تهدید می‌کند.

ساخت سد هراز در مازندران با سرعت بخشیدن به روند اجرایی آن طی ۲ سال اخیر در حالی از نیمه گذشته که از یک سو به اعتقاد برخی کنش‌گران محیط زیست و چهره‌های علمی، حل نشدن معضل سایت زباله عمارت مشکلاتی برای کارکرد این سد پس از بهره‌برداری ایجاد می‌کند و از سوی دیگر با توجه به حساسیت‌های محیط زیستی، بلاتکلیفی این سایت زباله می‌تواند سرعت عملیات اجرایی سد را کاهش دهد و حتی روند اجرای آن را با وقفه مواجه کند

نخبگان دانشگاهی بارها هشدار دادند، اگر شیرابه ها و زباله عمارت آمل که در چهار کیلومتری تاج سد هراز واقع شده است برای آن چاره اندیشی نشود، گتوندی دیگر در کمین مازندران خواهد بود و آب زلال و خروشان رودخانه هراز را به آب آلوده و غیر قابل استفاده در پشت سد هراز تبدیل خواهد کرد

هراز یکی از رودهای پر آب مازندران است که از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه گرفته و به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه هراز در یک دره به نسبت پهن به طرف شمال جریان یافته است و در مسیر چندین روستا و محله عبور کرده و آب ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران را تامین می‌کند

زمین‌های شالیزاری آمل، بابل، فریدونکنار و نور از آب رودخانه هراز تامین می‌شوند. اهمیت سد هراز در حدی است که مهار آب‌های سطحی مازندران با وجود همه سدها و آب بندان‌های استان ۱۰ درصد است در حالی که آب سد هراز به تنهایی می‌تواند ۱۴ درصد مهار آب داشته باشد.

سد ۶۵۰ میلیون متر مکعبی هراز که بزرگترین سد شمال کشور و چهارمین سد بزرگ ایران محسوب می شود به عنوان یکی از طرح های مهم آبی در کشور بوده که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۹ آغاز شده است. هر چه به زمان تکمیل سد هراز نزدیک تر می‌شویم تهدید و خطر شیرابه و زباله عمارت برای این سد بیشتر جلوه گری می کند و در صورت بروز فاجعه آلودگی آب این سد خسارت آن از سد گتوند هم بیشتر خواهد بود.

کارشناسان و چهره‌های علمی محیط زیست نگران هستند که آب شیرین و خروشان هراز که یکی از رودخانه‌های پرآب مازندران است با پیوندی نامبارک با شیرابه‌های زباله عمارت از مدار مصرف کشاورزان خارج و به سرنوشت شوم سد گتوند که آب شیرین و سالم را با حل شدن کوه نمکی در سد به آب شور تبدیل کرده است دچار شود

با این حال در چهارمین جلسه پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید که چهارم آبان امسال در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، رئیس جمهور به سه موضوع و چالش مهم مرتبط با مازندران اعم از نیروگاه زباله سوز ساری، مشکلات کارخانه نساجی مازندران و تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل دستورات ویژه ای داد

آیت الله رئیسی برای اهمیت موضوع ضرب الاجل ۱۵ روزه برای شناسایی و معرفی مکان جدید زباله آمل برای استاندار تعیین کرده بود و مدیران ارشد استان از ماه قبل مکان جدید را که در منطقه ای به نام "شوکاشور" که در ۱۷ کیلومتری جاده هراز واقع است، شناسایی و معرفی کردند.

مخالفان مکان جدید چه می گویند؟

مخالفان مکان جدید می گویند قبل از فریز کردن محل دپوی فعلی (عمارت) تمهیدات لازم نسبت به حمل و امحای زباله آمل در مناسب ترین محل و با مناسب ترین شیوه در خارج از شهرستان آمل و با هزینه دولت، تا تعیین تکلیف نهایی و راه اندازی فناوری مناسب برای امحای زباله آمل (که طرح مزبور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست بررسی و اقدام است) صورت پذیرد.

درهمین راستا برخی موثرین منطقه در واکنش و همراهی با خواست جمعی مردم این شهرستان و دربیانیه ای که بعد از تماس های متعدد مردم به آنان شده و طی درخواستی از استاندار مازندران نوشتند که همه امتیازات مراتع، معادن و شرکتهای تولیدی صنعتی بخش ما به نفع استان و کشور است، اما بحث راه اندازی سایت جدید زباله در آمل باید کارشناسی انجام شود

و آنان بدون ارایه مستندات کارشناسی معتقدند انتخاب منطقه "شوکاشور" برای جایگزینی پسماند عمارت بر خلاف نظر صاحبنظران اصولی نیست

در همین راستا اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه ای به دفتر ریاست جمهوری که روابط عمومی این شورا آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده، آمده است، در پی ضرب الاجل ۱۵ روزه رییس جمهور مبنی بر تعیین محل دفن جدید و انتقال زباله منطقه عمارت به محل دفن جدید اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه ای به دفتر ریاست جمهوری مخالفت خود را اعلام کردند.

در این نامه آمده، در خصوص مساله پسماند شهرستان آمل با توجه به سابقه موضوع و مشکلات زیست محیطی محل انباشت فعلی زباله (منطقه عمارت) که در بالا دست سد در حال احداث هراز واقع می باشد با عنایت به تاکید حضرتعالی برای حل این معضل، اعضای شورای اسلامی شهر آمل به نمایندگی از مردم شریف شهر آمل ضمن تاکید بر فریز کردن و بی خطرسازی محل دپوی فعلی زباله، خواهان تدبیر اساسی در این رابطه و جلوگیری از ایجاد یک عمارت جدید و مشکلات زیست محیطی بعدی آن می باشیم

به گزارش ایرنا، منطقه انباشت زباله عمارت ۹ هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی بیشتر از ۴۰ سال پیش تاکنون روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلنبار می شود. مسئولان شهری و شهروندان آملی می گویند روزی که زمین منطقه عمارت را به عنوان سایت دپوی زباله در نظر گرفته بودند مقرر شد حداکثر تا ۲۵ سال زباله در این منطقه انباشت شود ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید.

عمارت نام منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده و رودخانه هراز واقع است که اکنون در دهه چهارم خود به سر می برد و در حال حاضر قریب به سه میلیون تن زباله در این مکان تلمبار شده است و همچنین روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله به این کوه اضافه می شود.